1. דגמים של ניהול מתנדבים במוסדות חינוך ודוגמאות שלהם

עמוד:6

6 המסקנה הנובעת מהנחות אלו היא שמנהלי מוסדות חינוך צריכים להתחבר לקהילה ולמצוא דרכים לסייע לה להתחבר למוסדות החינוך ( 2018 Khalifa, 2012 ; Green, ) . התוכנית הרביעית ( TEALS ) אינה תומכת בחיבור של הקהילה כולה למוסד החינוכי, אלא 2 רק של מתנדבים בעלי הון תרבותי גבוה . ארבעת הדגמים המוצגים מגיעים כולם מארה"ב . כל תוכנית מוצגת לפי הנושאים הבאים : גיוס המתנדבים : הזמנת מועמדים להתנדבות, מיונם וסינונם . הפעלת מתנדבים : הכשרה של מתנדבים חדשים ופיתוח מקצועי של מתנדבים קיימים, פיקוח על עבודת מתנדבים וליווי שלה וכן תמיכה אדמיניסטרטיבית . שימור מתנדבים איכותיים . כמו כן מצוינים היתרונות והחסרונות של כל תוכנית . בהמשכו של הפרק מוצגים סיכומים מארבעה ראיונות עם בעלי תפקידים בישראל שעוסקים בהתנדבות בבתי ספר או שעבודתם קשורה לנושא זה . הסיכומים הם על בסיס ראיונות עומק פתוחים שנערכו בחודש אוקטובר 2018 בפגישות פנים אל פנים או בשיחות טלפון . הראיונות לא נועדו להשוות בין המקרה הישראלי לזה של ארה"ב, אלא כדי ללמוד על אסטרטגיות לניהול מתנדבים שפועלות בישראל כיום . בסיכומי הראיונות יש גם דיון בשימוש גלוי וסמוי בתבחינים לניהול מתנדבים . נבחרו מרואיינים שלהם מומחיות מעשית בהתנדבות במוסדות חינוך . את הראיונות סיכם המחבר, והמרואיינים אישרו אותם . להרחבה : סלע, א . , 2015 . בתי ספר "אדומים" : סקירת מדיניות ומחקר, בתי ספר "אדומים" : סקירת מדיניות ומחקר, לשכת המדען הראשי, משרד החינוך, 2015 . 4 . 29 . Berliner, D . ( 2006 ) . Our impoverished view of educational reform . Teachers College Record, 108 ( 6 ) , 949 - 995 . [ מאמר העוסק בהשפעה השלילית של עוני על הישגים לימודיים . בין השאר, המאמר מבאר מדוע השקעת משאבים בבתי ספר בסביבה ענייה היא בעלת השפעה נמוכה אם לא משקיעים בכל הסביבה ] DeMatthews, D . E . , Edwards Jr, D . B . , & Rincones, R . ( 2016 ) . Social justice leadership and family engagement : A successful case from Ciudad Juárez, Mexico . Educational Administration Quarterly, 52 ( 5 ) , 754 - 792 . [ מחקר איכותני על עבודתה של מנהלת בית ספר הממוקם בסביבה עירונית שבה ישנו עוני קיצוני ופשיעה חמורה . המנהלת הצליחה לערב את הקהילה כולה בחיי בית הספר ובכך לקדם את הקהילה ] Green, T . L . ( 2018 ) . School as community, community as school : Examining principal leadership for urban school reform and community development . Education and Urban Society, 50 ( 2 ) . [ תיאור איכותני של מקרה שבו מנהל בית ספר הצליח לקדם רפורמה בבית הספר באמצעות מעורבות קהילתית ] 2 התנדבות בחינוך רווחת כמובן בכל העולם . אולם בארה"ב, בניגוד למקומות אחרים, נערך מחקר נרחב וממוקד על התנדבות בחינוך . יתרה מזאת, החוקרים עצמם הופכים לשחקנים בתחום : תוכניות ההתנדבות בחינוך גם עוברות הערכה מתמדת וגם נבנות על בסיס מחקר קודם . נוסף על כך, בארה"ב אוכלוסיות מגוונות לומדות זו מזו ומפרות זו את זו, בין השאר בנושא של התנדבות בחינוך . למשל, פרויקט Mission Promise שפועל בחוף המערבי בארה"ב בקהילה ההיספנית נשען על Harlem Children Zone הפועל בחוף המזרחי ופוּתח בקהילה השחורה . בסוף הדוח נוספו קישורים גם למחקרים על התנדבות בחינוך במקומות אחרים בעולם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר