ניהול מתנדבים במוסדות חינוך

עמוד:3

מבוא מוסדות חינוך רבים בארץ ובעולם נעזרים בעבודתם של מתנדבים . המתנדבים משמשים בעיקר כוח עזר לצוות המורים והעובדים במוסד במטרה לתמוך בהוראה באופן ישיר או עקיף ולשפר את אקלים המוסד . אפשרויות ההתנדבות במערכת החינוך מגוונות מאוד . מתנדבים יכולים לעבוד : עם תלמידים בכיתה , למשל ללמד בכיתה, להעביר ידע בסדנאות או לשמש כוח עזר למורה בתוך הכיתה . עם תלמידים במסגרות מחוץ לכיתה , למשל לתת שיעורי תגבור, ללוות את התלמידים בטיולים, להוביל פעילויות הפוגה בזמן ההפסקות ולהפעיל את ספריית בית הספר . עם הצוות המקצועי , למשל לסייע למורים ולגננות בפיתוח מקצועי או בפיתוח תכנים להוראה . במטה בית הספר , למשל לייעץ להנהלה, לסייע בפיתוח משאבים, להשתתף בבישול הארוחות או בעבודות שיפוץ בבית הספר, לפקח על תלמידים בהפסקות ולוודא שהם נכנסים לכיתות בסופן . הפעלת מתנדבים במוסדות חינוך ( בתי ספר ואשכולות גנים ) מסייעת למנהלים לגוון את הפעילות החינוכית, לשפרה ולהרחיב את היקפה לטובת התלמידים והצוות . שילוב המתנדבים עשוי לתרום גם לשיפור האווירה החברתית במוסד החינוכי . כמו כן באמצעות הפעלת מתנדבים ניתן למסד את הקשר בין המוסד החינוכי לבין הקהילה שהוא משמש ולהעמיקו . כדי למקסם את ההשפעה החיובית של שילוב מתנדבים במוסדות חינוך, יש לשמור על קשר שוטף ורציף עמם . בעבודה השוטפת עם מתנדבים יש לזכור שהם מגיעים למוסדות חינוך ממגוון טעמים : מתנדבים עשויים להיות הורים של תלמידים המבקשים לשפר את התנאים במקום שילדיהם לומדים ; גמלאים, כגון מורים וספרנים בגמלאות, המגיעים מטעם מנהלת ההתנדבות ברשות המקומית כדי לחלוק את הידע והמומחיות שלהם ; אנשי מקצוע המגיעים למוסדות חינוך דרך עמותות ומחויבים לרעיון מסוים שהעמותה מקדמת . ניהול אפקטיבי של מתנדבים במוסדות חינוך מתבסס על מיפוי של צורכי המוסד ושילוב של המתנדבים בהתאם לצרכים אלה, ובהלימה לרצונותיהם וכישוריהם של המתנדבים . הַסְדרה המסייעת לתעל את רצונם הטוב של המתנדבים לפעילות שמתאימה להם תורמת לטיפוח המוטיבציה של המתנדבים ולשימורים, משרתת גם את התלמידים ומועילה לצוות המוסד . כיום מקובלת למדי בעולם התפיסה לפיה ניהול מתנדבים מקביל לניהול עובדים בשכר ודורש פעולות דומות לפי אותם התבחינים ( קריטריונים ) המשמשים בניהול משאבי אנוש . כלומר לפי תפיסה זו, בדומה לניהול עובדים מהשורה, יש לגייס, לסנן ולמיין מועמדים להתנדבות . בנוסף יש להכשיר מועמדים חדשים, לפקח על מתנדבים קיימים ולהעניק להם ליווי מקצועי וחברתי, פיתוח מקצועי ותמיכה אדמיניסטרטיבית . בפועל ישנה קשת של דגמים לניהול מתנדבים, החל משילובם במצבת כוח האדם של המוסד החינוכי ועד ל"מיקור חוץ" שלהם באמצעות עמותות המנחות אותם ומציבות אותם בבתי הספר .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר