ארבע דוגמאות לאסטרטגיות לניהול מתנדבים בחינוך בארץ

עמוד:21

21 ח . במקביל, יש להקל על מתנדבים את מימוש ההתנדבות שלהם ( למשל, לסייע למועמדים להתנדבות בהוצאת תעודת יושר, ליידע מתנדבים מראש על ביטולים ) . מכאן נובע שהתנדבות היא דבר שעולה לבתי הספר כסף ומצריך מתן תשומת לב למתנדבים . תובנות בחינוך מממנים את המיזם למשך חמש שנים, עד שבתי הספר מוצאים נדבן קבוע . ממשרד החינוך קשה להשיג סיוע, כי הוא מספק שעות הוראה ולא כסף ממש . ט . ניהול המתנדבים והניטור של עבודתם מתבצע באמצעות ביזור סמכויות והעברת מידע בין המנהלת לרמות הביצועיות : המנהלת מאצילה סמכויות לרכזת ההתנדבות . הרכזת היא שמשבצת את המתנדב, והיא מעבירה את האחריות עליו לרכזת המקצוע הרלוונטית, שבתורה מעבירה את האחריות למחנכת הרלוונטית . מתבצע איסוף נתונים שוטף שחוזר עד לרמת המנהלת . חשוב לוודא שהמתנדבים מוצאים סיפוק בעבודתם וכי יש להם אפשרות להביע את דעתם ולעוץ עצות . י . בחירת מתנדבים לא צריכה להיות רק לפי קנה מידה של ידע ( מורה בגמלאות שמגיע ללמד מקצוע, רופא שמגיע לבדוק תלמידים ) , אלא גם לפי יכולות אחרות של מתנדבים . י"א . גם המתנדבים צריכים מודלים לחיקוי . למשל, אם מנכ"ל החברה מתנדב, גם עובדי החברה ייטו להתנדב . ריאיון עם מנהל בית הספר היסודי לבנים סילוואן בירושלים, מר סאמר אל-גול בית הספר היסודי לבנים סילוואן, שבשכונת סילוואן בירושלים, נוסד בידי תושבי השכונה לפני שבעים שנה . בית הספר משמש את ילדי השכונה ונחשב כמרכז של למידה בשכונה . מדד הטיפוח שלו 9 . משמעות הדבר היא שהתלמידים מגיעים מבתים שבהם מצוקה כלכלית קשה . כשמר אל-גול הגיע לבית הספר לפני קצת יותר משלוש שנים, הוא מצא בית ספר ישן ומוזנח פיזית, ללא מחשבים, שהמורים בו מבוגרים וחסרי מודעות פדגוגית, ואולי גם חסרי הכשרה פדגוגית, ונוהגים להשתמש בשיטות הוראה שמרניות מאוד . לבית הספר הייתה בעיית נשירה קשה בכיתות הגבוהות יותר, בעיה של חיכוך מתמיד בין התלמידים לצבא ובעיה של סמים בגלל תחנות הסמים שסביב בית הספר . הדבר הראשון שעשה מר אל-גול היה לסגור את בית הספר ולמנוע יציאה חופשית של התלמידים . הדבר הקטין מאוד את החיכוך עם הצבא . במקביל הוא ביטל את העונשים השמרניים והנהיג במקומם שיטה של "גזרים" : פרסים לתלמידים שהצטיינו בלימוד או בהתנהגותם . שנית , מר אל-גול יצר קשרים עם מנהלת חינוך ירושלים ( מנח"י ) וגורמים בעיריית ירושלים והוביל לשיפור תשתיות פיזיות של המוסד, לרבות הכנסת מחשבים וצגי פלזמה ושיפוץ מגרשי הספורט . הוא שבר את הקיר בין חדרו לחדר הישיבות והכניס שולחן עגול גדול כדי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר