פרק שני: מתאם בין הוראת מוזיקה לבין התפתחות אישיותית וחברתית

עמוד:15

15 תוכנית השיעור : אם שיטת ההוראה של המורה לנגינה מעמידה על הפרק, לדוגמה, את כלי הנגינה ואת ליטוש הנגינה של התלמיד, כדי להגיע אל תוצאה רצויה הידועה מראש – סביר שהשיעור יתמקד בטכניקות נגינה לפי מדדים ברורים של "הצלחה" . לעומת זאת, אם השיעור יתמקד בהנאה שבנגינה ובהאזנה, הוא יתנהל באופן שונה, גם אם בפועל תלמידים עדיין ינגנו בו . עמדה זו, המתייחסת למוזיקה כפרקסיס ( Praxis ) , זוכה כיום להכרה בהוראת הנגינה . אף שהדגם המרכזי בהוראת מוזיקה מדגיש אסתטיקה וידע מקצועי, יש כיום יותר ביטוי לשיטות הוראה אשר מדגישות את החוויה המוזיקלית והעשייה שבמוזיקה . ההבדל בין שתי הגישות טמון במטרה שלשמה התלמידים נדרשים לנגן : גישה הרואה את המוזיקה כפרקסיס או פעולה מעשית אינה מעמידה על הפרק צורה אחת ויחידה של "טוב" שאליה התלמיד או שיעור המוזיקה צריכים להגיע . זאת משום שהחוויה המוזיקלית משתנה בהתאם ליחידים או לקבוצות שמשתתפים בשיעור . המוזיקה, בהקשר זה, אינה נשפטת באמצעות מדדים רציונליים או אסתטיים קבועים ( הקודמים למוזיקה עצמה ) , אלא ביחס לשינוי שהיא יוצרת ולערכים שהיא מוסיפה ליוצרים אותה בזמן אמת ( 2005 Regelski, ) . לסיכום, נראה כי לא ניתן למדוד מתאמים בין הוראת מוזיקה ונגינה כשלעצמן לבין מדדים אישיותיים וחברתיים ; זאת משום שלחוויית הלימוד, כפי שהיא מתֻווכת באופי השיעורים ובמסרים שמורים מעבירים בהם, חשיבות גדולה . האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני מורים למוזיקה הם לתמוך רגשית בתלמידים ולהביע אמון בהם ( 2010 Lowe, ) , ובמקביל לסייע להם לפתח ידע, כישורים ומשאבים שיאפשרו להם לעסוק בתרבויות מוזיקליות 3 קיימות ובמוזיקה שהתלמידים עצמם מעריכים . להרחבה Anttila, M . ( 2010 ) . Problems with school music in Finland . British Journal of Music Education, 27 ( 3 ) , 241 - 253 . [ מחקר שמצביע על האפשרות שלימודי מוזיקה ייצרו תסכול בקרב תלמידים רבים בגלל הקושי לעמוד ביעדים ] Barrett, M . S . , & Bond, N . ( 2014 ) . Connecting through music : The contribution of a music programme to fostering positive youth development . Research Studies in Music Education, 37 ( 1 ) , 37 - 54 . [ מחקר שמצא מתאם בין לימודי מוזיקה והישגים גבוהים באנגלית, במתמטיקה ובאומנויות ] Campbell, P . S . , Connell, C . , & Beegle, A . ( 2007 ) . Adolescents’ expressed meanings of music in and out of school . Journal of Research in Music Education, 55 ( 3 ) , 220 - 236 . [ מחקר ולפיו חינוך מוזיקלי עלול להשפיע לרעה על תלמידים ולערער את ההערכה העצמית המוזיקלית שלהם ] : Hamilton, S . F . , & Hamilton, M . A . ( Eds . ) ( 2004 ) . The youth development handbook Coming of age in American communities . Thousand Oaks, CA : Sage . [ תיאור של תוכנית הוראת מוזיקה המתמקדת בחוזקות של תלמידים ] 3 מובן שטענה זו נכונה, במידה זו או אחרת, ביחס לכל תחום דעת . עם זאת, ברבים מתחומי הדעת לא עולה צורך לבחון את הקשרים בין הלמידה לבין שלוֹמוּת ( Well being ) של תלמידים . על ההתמקדות בבחינת מדדים במוזיקה ראו בפרק החמישי להלן .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר