ד. הוראת מוזיקה והישגים אקדמיים

עמוד:10

10 הוראת מוזיקה להתפתחות ולמידה, אולם קשר זה טרם הוכח באופן מספק ( & Huat See Kokotsaki, 2016 ) . לסיכום, מהצלבת כלל המידע שעלה במחקרים שהוצגו בפרק זה ובמחקרים נוספים בתחום, נראה שבמרבית המקרים לא ניתן להצביע על מתאם חיובי ישיר בין לימודי מוזיקה לבין שיפור בתפקודים קוגניטיביים והישגים לימודיים . עם זאת, על סמך הממצאים נראה שקיים פוטנציאל חיובי לכך, ולמרות הקשיים המתודולוגיים יש להמשיך לבדוק את הקשר בין הוראת מוזיקה להתפתחות ולמידה . להרחבה Costa - Giomi, E . ( 2015 ) . The long - term effects of childhood music instruction on intelligence and general cognitive abilities . Applications of Research in Music Education, 33 ( 2 ) , 20 - 26 . [ מחקר מטא-אנליזה שכולל 75 דוחות בנושא הקשר בין הוראת מוזיקה ועלייה בתפקודים קוגניטיביים . המחקר מראה כי פעמים רבות הקשר מתֻווך וכי לא ניתן למצוא מתאם מובהק עם השפעות ארוכות טווח . המחקר מראה מתאם בין לימודי מוזיקה והשפעות על תפקודים קוגניטיביים קצרי טווח ] Costa - Giomi, E . ( 1999 ) . The effects of three years of piano instruction on children’s cognitive development . Journal of Research in Music Education, 47, 198 - 212 . [ מחקר שבו נמצא כי שיעורי פסנתר פרטיים שניתנו לילדים בכיתות ד' - ו' במשך שלוש שנים לא השפיעו על יכולותיהם הקוגניטיביות, ביחס לקבוצת הביקורת ] . 168 - 135 64, Diamond, A . ( 2013 ) . Executive functions . Annual Review of Psychology, [ מחקר המסביר מהם תפקודים קוגניטיביים-ניהוליים וכיצד לאמן ולשפר אותם ] Fitzpatrick, K . R . ( 2006 ) . The effect of instrumental music participation and socioeconomic status on Ohio fourth - , sixth - , and ninth - grade proficiency test performance . Journal of Research in Music Education, 54, 73 - 84 . [ מאמר שנטען בו כי תוכניות לימודים במוזיקה מושכות אליהן תלמידים אשר מלכתחילה חזקים יותר מאחרים מהבחינה האקדמית ] Hallam, S . ( 2010 ) . The power of music : Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people . International Journal of Music Education, 28 ( 3 ) , 269 - 289 . [ מאמר הסוקר את הוראת המוזיקה מנקודת המבט של מדעי המוח ושל תיאוריית העברת הלמידה, ולפיו תרגול של תפקוד קוגניטיבי במוזיקה יכול לשפר גם הישגים אחרים התלויים באותו תפקוד קוגניטיבי ] Harris, M . ( 2008 ) The effects of music instruction on learning in the Montessori classroom . Montessori Life, 20 ( 3 ) , 24 - 31 . [ המחקר בדק את ההבדל בהישגים במתמטיקה בין תלמידי בית ספר מסוג מונטסורי שקיבלו הוראה מונטסורית מסורתית, לבין תלמידים שנוסף לכך גם למדו מוזיקה ]

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר