מבוא

עמוד:5

5 על פוטנציאל שלילי של החינוך המוזיקלי בהקשר פסיכולוגי ובהקשר חברתי . התמונה הכללית העולה בנושא זה היא שגורם מתווך מכריע בין הוראה מוזיקה לבין התפתחות אישיותית וחברתית הוא הכשרתם של המורים למוזיקה והגישה הלימודית שהם נוקטים . הפרק השלישי עוסק במתאמים בין לימודי מוזיקה לבין תפיסות חברתיות וערכיות של תלמידים . כדי לממש את היתרונות הגלומים, מערכת החינוך צריכה להכיר במכשולים המצויים בתוכניות הלימודים ובשיטות ההוראה ולהתמודד עימם . הפרק הרביעי מוקדש ל השלכות הוראת המוזיקה על החינוך המיוחד . מובאים בו יתרונות של הוראת המוזיקה עבור תלמידי החינוך המיוחד, ונבחנת חשיבותה של הכשרה מתאימה למורים למוזיקה בחינוך המיוחד . הפרק החמישי והמסכם מתייחס לסדרת האתגרים שעלו בפרקים שקדמו לו, ומתמקד ב הצדקות ובטעמים להוראת המוזיקה המקובלים במחקר . נבחנת בו השאלה האם הצדקות אלו אכן תורמות לחינוך המוזיקלי, ומוצעים בו רעיונות העשויים לסייע למתווי מדיניות להתמודד עם מעמדו של החינוך המוזיקלי . להרחבה וייסבלאי, א' ( 2016 ) . הקונסרבטוריונים ומקומם בחינוך המוזיקלי במערכת החינוך . מרכז המידע והמחקר של הכנסת . פורום דוסטרובסקי ( 2010 ) . ניירות עמדה בנושאי לימודי המוסיקה ולימודי המחול במערכת החינוך . Hallam, S . ( 2010 ) . The power of music : Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people . International Journal of Music Education, 28 ( 3 ) , 269 - 289 . Holochwost, S . J . , Propper, C . B . , Wolf, D . P . , Willoughby, M . T . , Fisher, K . R . , Kolacz, J . , . . . & Jaffee, S . R . ( 2017 ) . Music education, academic achievement, and executive functions . Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 11 ( 2 ) , 147 . Huat See, B . , & Kokotsaki, D . ( 2016 ) . Impact of arts education on the cognitive and non - cognitive outcomes of school - aged children . Education Endowment Foundation . Jaschke, A . C . , Honing, H . , & Scherder, E . J . ( 2018 ) . Exposure to a musically - enriched environment ; Its relationship with executive functions, short - term memory and verbal IQ in primary school children . PLOS One, 13 ( 11 ) , e0207265 . Schellenberg, E . G . ( 2011 ) . Examining the association between music lessons and intelligence . British Journal of Psychology, 102, 283 - 302 . Slater, J . , Strait, D . L . , Skoe, E . , O’Connell, S . , Thompson, E . , & Kraus, N . ( 2014 ) . Longitudinal effects of group music instruction on literacy skills in low - income children . PLOS One, 9 ( 11 ) , e113383 .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר