|
עמוד:24
24 חיצוניות למוזיקה אינה מועילה לשיווק לימודים אלו, לא בקרב מתווי המדיניות במערכות חינוך ולא בקרב תלמידים . לדעת המחבר יש להתמקד באוניברסליות של המוזיקה ובתרומתה לחוויה האנושית כשמסבירים למתווי מדיניות, למורים ולתלמידים מדוע כדאי ללמוד את התחום ( 2011 Vitale, ) . גישות עכשוויות נוספות מדגישות כי הוראת המוזיקה צריכה להתמקד בתלמידים עצמם . משימתם של המורים, בראי תפיסה זו, היא להדריך את התלמידים בעשייתם המוזיקלית, ולא לנסות לשלוט בה . המורה אינו צריך לכפות את גישתו או את גישת הקהילה המקצועית שלו על כיתת המוזיקה . תפקידו להדגיש את ההתפתחות ההוליסטית של התלמיד – להתמקד בהגשמתו המוזיקלית, שטומנת בחובה גם התפתחות קוגניטיבית, רגשית, חברתית ותרבותית ( 2017 Elliot & Silverman, ) . בחינה של האתגרים הניצבים לפתחה של הוראת המוזיקה, במערכות חינוך שבהן מוזיקה היא מקצוע חובה, מצביעה על תפיסת המקצוע ומטרותיו כטעם לאתגרים אלו . למשל, היא מראה שמטרות תוכנית הלימודים בחטיבה העליונה נועדו לטפח התמקצעות והצטיינות בתחום ; זאת בניגוד לרצונם של תלמידים להכיר את המוזיקה ולקבל אפשרות ביטוי באמצעותה . במקביל, נראה שמטרות ההכשרה של מורים למוזיקה במערכות חינוך כאלו 4 מכאן שחלק מהמורים הן לייצר רף של מקצוענות שתוכנית ההכשרה עצמה אינה מעניקה . למוזיקה מועדים לתחושת תסכול שעלולה לבוא לידי ביטוי בדרך שבה הם מלמדים את תחום הדעת . ההבנה כי אתגריו של תחום הדעת נמצאים בו עצמו ולא בגורמים חיצוניים לו, יכולה להוביל לשינויים בהוראת המוזיקה ( 2016 Lamont & Maton, ) . שינויים אלו, ולא התמקדות במתאמים של תוכנית הלימודים עם הישגים קוגניטיביים ולימודיים, הם שעשויים לשפר את מעמדו של תחום דעת זה . להרחבה Bowman, W . ( 2010 ) . Living philosophy, knowing bodies, embodied knowledge . Action, Criticism, and Theory for Music Education, 9 ( 1 ) , 1 - 8 . [ מאמר המציג נקודת מבט פילוסופית על לימודי המוזיקה כחוויה הוליסטית ] Elliot, D . , & Silverman, M . ( 2017 ) . On the “Truthiness” of remixing the classroom : A reply to Randall Allsup . Action, Criticism & Theory for Music Education, 16 ( 1 ) 124 - 167 . [ מאמר המתאר את גישת "הפילוסופיה הפרקטית" לחינוך המוזיקלי ] Lamont, A . , & Maton, K . ( 2016 ) . Unpopular music : Beliefs and behaviours towards music in education . In R . Wright ( Ed . ) , Sociology and Music Education ( pp . 63 - 80 ( . Oxon and New York : Routledge . [ מחקר המצביע על מגוון התייחסויות שליליות להוראת מוזיקה בבתי ספר, ומנסה לפתור את הקושי על ידי מציאת אידיאולוגיה המשותפת לתומכים בהוראת מוזיקה ולבעלי תפקידים אחרים בבית הספר ] 4 יש לציין שבמדינות שונות מורים מלמדים מוזיקה בכיתות הנמוכות בלי שקיבלו הסמכה להוראת המקצוע . ראו : אלעזרי-שברון, י’ ( 2019 ) . סקירת תוכניות לימודים במוזיקה ברחבי העולם . יוזמה – מרכז לידע יישומי בחינוך .
|
|