2.2. מורים מובילים כמורי מורים: Teacher Learning and Leadership Program (אונטריו, קנדה)

עמוד:12

12 של מורים וגם של המורים המובילים . אלה האחרונים מתפתחים בשני מובנים : בדומה למורים בתוכנית, הם משכללים את המיומנויות ואת ידע ההוראה שלהם, ולצד זאת הם מפתחים את יכולותיהם בתחום הובלת הלמידה המקצועית בקבוצה ( Campbell, Lieberman, et al . , 2017 ) . מהבחינה הפורמלית התוכנית ממוקדת בעיקר בסוג הראשון של הפיתוח המקצועי, ואילו השני קורה מאליו . קמפבל, החוקרת את התוכנית, טוענת שיש להימנע מניסיונות להצמיח מנהיגוּת מורים, ותחת זאת יש לאפשר למנהיגות זו לצמוח בעצמה, על ידי פיתוח תרבות של אחריות מקצועית המבוססת על חקרנות וחדשנות ( 2015 Campbell, ) . ואכן, המורים המובילים לומדים כיצד להוביל בעיקר בזכות האמון שהם זוכים לו מצד המערכת, אשר מאפשרת להם לנהל בעצמם את פרויקט הפיתוח המקצועי ( 2016 , . Campbell et al ) . מחקר והערכה התוכנית מלוּוה במחקר אורך ( 2018 Ontario Teachers' Federation, ) , שאחד המקורות החשובים לנתונים בו הוא הדוחות שממלאים המורים המובילים . החוקרים במחקר מפרסמים מדי שנה את הנתונים שנאספו ואת ניתוחם . כך הם מסייעים בהבנת התהליכים של התפתחות ההון המקצועי של המורים ושל מורי המורים . יתר על כן הדבר מסייע למורים המשתתפים להבין כיצד השתתפותם בתוכנית משפיעה על עבודתם . על פי הדיווחים, שלושת התחומים שבהם התוכנית תורמת ביותר הם : פיתוח ידע ומיומנויות, שיפור שיטות הוראה והערכה וקידום יכולות מנהיגות ( 2015 Campbell, ) . פיתוח ההון המקצועי הוא תהליך מורכב ואיטי, ובעזרת המחקר, הנמשך לאורך שנים, ניתן ללמוד לא רק על השפעתה של התוכנית בנקודת זמן מסוימת, אלא גם על מגמות בהתפתחותה . כמו כן ניתן לראות כיצד היא משפיעה על המורים המשתתפים בה ומסייעת להצמיח קאדר הולך וגדל של מורי מורים המשפיעים לטובה על איכות ההוראה ועל למידת התלמידים ( 2017 , . Campbell et al ) . כך ניתן לראות לאורך זמן כי התוכנית תומכת גם בעיקרון של יצירת הֶקְשר בין למידת המורים ללמידת התלמידים בזכות שיפור פרקטיקת ההוראה . להרחבה : Campbell, C . , Lieberman, A . & Yashkina, A . ( 2013 ) . The Teacher Learning and Leadership Program : Research project . [ דוח של המחקר המלווה את התוכנית ] Campbell, C . , Lieberman, A . & Yashkina, A . ( 2016 ) . Developing professional capital in policy and practice . Journal of Professional Capital and Community, 1 ( 3 ) , 219 - 236 . [ מאמר העוסק בפיתוחו של ההון המקצועי של המורים במסגרת התוכנית ] Campbell, C . ( 2015 ) . Teachers as leaders of professional learning : Lessons from Ontario's Teacher Learning and Leadership Program ( TLLP ) . Australian Educational Leader, 55 ( 1 ) , 1 - 3 . [ הצמחת מנהיגות מורים במסגרת תוכנית TLLP ] Campbell, C . , Lieberman, A . , Yashkina, A . , Rodway, J . & Alexander, S . ( 2017 ) . Teacher Learning & Leadership Program : Research report for 2016 - 17 . [ דוח של המחקר המלווה את התוכנית ]

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר