תקציר

עמוד:11

תקציר 11 ( ב ) ה י ע ד ר ה ש ל י ח י ד ת ה י ו ה ל " ם מ ס ע י ף ה א ח ר י ו ת ב פ ק ו ד ה על פי נוסח הפקודה כיום, קצין פניות הציבור הוא הגורם המטפל בפניות של גורמים אזרחיים או צבאיים בנושא השירות המשותף, ובסוגיות הלכתיות הנוגעות לשירות זה תטפל הרבנות הצבאית . משעה שחלק מסמכויות הטיפול נתונות בידי הרבנות, היעדרה של יחידת היוהל"ם ( יחידת יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר ) מהפקודה יוצר חוסר איזון . 4 . י י ש ו ם ה פ ק ו ד ה ממחקר זה עולה כי עצם קיומה של הפקודה לא הצליח להבטיח את יישומה התקין בשטח, כיוון שהיא משאירה מקום רב לפרשנות המפקדים . מסקנה זו נתמכת בסקר שנערך במסגרת מחקר זה, אשר חשף באופן מובהק חוסר היכרות של חיילים עם הפקודה . המלצות עיקריות 1 . ח י ז ו ק ה ג ו פ י ם ה מ ו ס מ כ י ם ב צ ה " ל ( א ) ח י ז ו ק ה ר ב נ ו ת ה צ ב א י ת ו ה פ י כ ת ה ל ג ו ף ב ר ס מ כ א על מנת לצמצם את הנוהג שלפיו התלונות מצטברות אצל "רבני הבית" ואצל גופים חיצוניים לצה"ל, על הצבא לפעול למיצובה של הרבנות הצבאית כסמכות הלכתית לגיטימית בעיני החיילים הדתיים . בה בעת יש לפעול להטמעת נורמה שלפיה ככלל, טיפול בתלונות בעלות אופי דתי ייעשה דרך הרבנות הצבאית או דרך נציב קבילות החיילים, והתערבות חיצונית תיעשה רק במקרי קיצון ולאחר מיצוי ההליכים בתוך הצבא . ( ב ) ח י ז ו ק ה י ו ה ל " ם מומלץ לחזק את יחידת היוהל"ם ולפעול להטמעת נורמה שלפיה ככלל, תלונות הנושאות אופי מגדרי מטופלות דרך יחידת היוהל"ם, ופנייה לארגוני חברה אזרחית — כמו ארגוני נשים והפורום החילוני — תיעשה רק לאחר מיצוי ההליכים בתוך הצבא .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר