תקציר

עמוד:8

8 מחקר מדיניות 141 | מערך ההכשרות המקצועיות בישראל פני גופים וארגונים רבים ( האגף להכשרה מקצועית, מה"ט, משרד החינוך, משרד הביטחון, ועוד ) , וחלוקת הסמכויות והאחריות בין הגופים שבו אינה ברורה . נראה כי הוא נרקם טלאי על טלאי, במשך שנים, ולא היה פרי של חשיבה מסודרת באשר לתמהיל ולמבנה הנכון ליישום מטרות המדינה בנושא . בחלוקת הסמכויות בין הגופים ישנן כפילויות מיותרות, ומבנה המערכת יוצר תמריצים בעייתיים , המובילים להקצאה לא נכונה של התלמידים בין המוסדות השונים ולבזבוז כספי ציבור . לא ברור מיהו הגוף האחראי ישירות על התוצאות של ההכשרות המקצועיות והטכנולוגיות או על הבחינה ( הכמותנית והאיכותנית ) של השגת המטרה שלשמה נועדו . למעשה, אין גוף יחיד המחויב לתת דין וחשבון על המצב . ניתוח המערך העלה כי הפיצול הקיים בין הגופים המנהלים לגופים המבצעים את ההכשרות ובין המגזר הציבורי למגזר העסקי מקשה על קביעת מדיניות ועל תכנון ארוכי טווח . עד לעת האחרונה נעדר מן המערך גוף מחקרי שיהא אמון על איסוף וניתוח צמוד ומתמשך של נתונים והנגשתם, כדי שיהיה אפשר לטייב את ההכשרות ולהתאימן לצרכים של המעסיקים ושל שוק העבודה המשתנה . הדבר מקשה מאוד על מדידת הצלחתן של ההכשרות, ולכן אין יכולת לתמרץ גופים על פי אמות המידה של הצלחה כזו . נוסף על כך המוסדות הפרטיים, המרוויחים מהכשרת מספר תלמידים גדול ככל האפשר, מנהלים את התכנים ואת מגמות הלימוד על פי הביקוש של התלמידים ולא על פי צורכי השוק, והם אינם מחויבים או מתומרצים לעזור בהליך ההשמה בתעסוקה לאחר ההכשרה . בהשוואה בינלאומית נמצאו הבדלים רבים בין מערך ההכשרות בישראל למערכים הקיימים במדינות אחרות . ההשוואה התמקדה במדינות אירופיות שההכנסה לנפש בהן גבוהה ויש בהן מערכת הכשרה והתמחויות מפותחת בניהול המדינה . התחומים העיקריים שהמערך הישראלי לוקה בהם בהשוואה בינלאומית הם סרבול יתר של המערכות, תקציבים נמוכים מדי, חוסר באפשרויות של אקרדיטציה ושל מעבר בין תחומי לימוד מקצועיים ואקדמיים, ובעיקר — חוסר במעורבותם של מעסיקים ושותפים חברתיים אחרים בתהליך ההכשרה ( אף שמסתמנת מגמה חיובית בתחום מאז שנת 2015 ) . וכך, בעוד שבישראל רק % 5 . 0 מהלומדים משתלבים בהתמחות אצל מעסיק בזמן ההכשרה, במדינות ההשוואה שיעורם עומד על % 50 לפחות, ובחלק מהמקרים מגיע אף ל- % 80 מסך הלומדים . בנוסף נראה כי שלא כמו בישראל, התדמית של מערכי ההכשרה המקצועית במדינות ההשוואה היא תדמית חיובית — בזכות גורמים מסוימים החסרים

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר

עמותת צורים ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר