פרק 1. רקע

עמוד:14

14 מחקר מדיניות 151 | האם מערכת ההשכלה הגבוהה ערוכה לגידול במספרם של בוגרי 5 יח"ל במתמטיקה ? תרשים 2 הכנסה שנתית ממוצעת של אקדמאים ילידי 1978 - ,1988 לפי מספר יח"ל במתמטיקה, 2014 ו – 2017 ( בשקלים ) ( בסוגריים : פער השכר באחוזים לטובת בוגרי 5 יח"ל ) 3 יח"ל 4 יח"ל 5 יח"ל מקור : עיבודי המחברים לנתונים מינהליים של משרד החינוך, המל"ג ורשות המיסים . ייצוג היתר של בוגרי 5 יח"ל במקצועות הלימוד האקדמיים הריאליים בא לידי ביטוי בהמשך בייצוג גבוה במיוחד שלהם בתעסוקה בענפי ההיי- טק ( המאופיינים בשכר גבוה בהרבה מן השכר הממוצע ) — שיעורם בקרב המועסקים בענפים אלו כיום הוא מעל % 40 ( תרשים 3 ) . לאור זאת, לזינוק שנרשם בשנים האחרונות ( 2013 - 2019 ) במספר בוגרי 5 יח"ל במתמטיקה עשויה להיות השפעה חיובית גדולה על רמות השכר והפריון במשק, אבל רק אם יתאפשר גם לבוגרים החדשים להשתלב במסלולי הלימוד הריאליים באקדמיה בשיעורים דומים ( לפחות ) לשיעורים שנרשמו בשנים האחרונות . למעשה, נתוני תרשים 3 ( המתייחסים לקבוצת גיל מבוגרת יחסית ) משקפים רק חלקית את שיעורי ההשתלבות של בוגרי 5 יח"ל במתמטיקה בלימודים הריאליים והמדעיים . הסיבה לכך היא שבשנים האחרונות גדל מאוד שיעור הפונים מתוכם ללימודים במסלולים הריאליים בעקבות הגידול בפרמיית השכר וביוקרתם של מסלולים אלו בעולם התעסוקה ( כפי שיוצג בהמשך ) . ) % 40 ( ) % 80 ( ) % 36 ( ) % 67 ( 149,539 109,950 89,536 148,548 115,986 208,690 20172014 יחידות 5יחידות 4יחידות 3

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר