תקציר

עמוד:8

8 מחקר מדיניות 151 | האם מערכת ההשכלה הגבוהה ערוכה לגידול במספרם של בוגרי 5 יח"ל במתמטיקה ? גבוהה כי הוא יגדל מאוד . רוב בוגרי 5 יח"ל החדשים באים מהשכבות החזקות יותר של האוכלוסייה, בעיקר מיישובים בעלי דירוג חברתי- כלכלי גבוה . עובדה זו מחזקת את ההנחה שמרבית בוגרי 5 יח"ל החדשים מסוגלים להשתלב בהצלחה בתחומי המדעים וההנדסה . בהנחה ששיעורים אלו יישמרו גם בקרב הבוגרים החדשים אנו מעריכים כי בחומש הבא הביקוש לתחומי המדעים וההנדסה יהיה גדול בכ- % 45 מקיבולת מוסדות הלימוד כיום — קרוב לטווח היעד שהגדירה המל"ג ( % 40 ) . עם זאת, יש שונות בין המסלולים הריאליים השונים . במדעים הביולוגיים הביקוש בחומש הבא צפוי להיות גבוה ב- % 3 . 44 מן הקיבולת כיום ; בהנדסה ואדריכלות — ב- % 6 . 38 ; במתמטיקה, סטטיסטיקה, ומדעי המחשב — ב- % 4 . 41 ; ובמדעים הפיזיקליים — ב- % 4 . 83 . 1 בסיכום הממצאים ניתן לאשר כי בחלק ממקצועות ההיי- טק באקדמיה ( כגון מדעי המחשב והמדעים הפיזיקליים ) יש עודף ביקוש גדול של מועמדים מתאימים, ואילו במסלולים ריאליים אחרים המצב טוב יותר . בתחומים המבוקשים, המאופיינים בפרמיית שכר גבוהה, האוניברסיטאות מתקשות לתת מענה לעודף הביקוש ובלית ברירה מעלות את רף הקבלה . החסמים העיקריים להגדלת הקיבולת במסלולים אלו הם סגל אקדמי בכיר, מְתַרגלים ותשתיות פיזיות . גיוס סגל הוא הקושי העיקרי . בגלל אפקט הקניבליזציה בענף ההיי- טק ( "חטיפת" בוגרי תואר ראשון במקצועות היי- טק לשוק הפרטי כך שהם אינם ממשיכים לתארים מתקדמים ולכן גם לא נעשים בהמשך אנשי סגל ) ולמרות שניתנת יד חופשית לגיוס כוח אדם, האוניברסיטאות מתקשות בכך . ממצאי מחקר זה מראים כי בעיה זו צפויה להחריף בחומש הבא לנוכח הזינוק שחל במספר בוגרי 5 יח"ל במתמטיקה וכניסתם הקרובה בשערי האקדמיה . 1 חשוב להדגיש כי נתונים אלו משקללים גם את האומדן שלנו לעודף הביקוש הנוכחי ( נכון ל – 2018 ) של מועמדים ראויים למסלולי המתמטיקה, הסטטיסטיקה, מדעי המחשב והמדעים הפיזיקליים — % 6 . 18 . אומדן זה מתבסס על ההבדלים בין התפלגויות ציוני הפסיכומטרי של המועמדים שהתקבלו למקצועות אלו ב – 2003 לאלו שהתקבלו ב – 2018 ( ההתפלגויות מחושבות על סמך הממוצעים וסטיות התקן של ציוני המתקבלים ) , תחת ההנחה שרף הקבלה הנמוך יותר ב – 2003 משקף, בקירוב, את רף היכולות הדרושות בפועל למקצוע ( כפי שהוגדר על ידי המוסדות האקדמיים עצמם ) , ואילו רף הקבלה הגבוה יותר ב – 2018 משקף את מגבלת המקום המאלצת את המוסדות האקדמיים לדחות מועמדים ראויים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר