תקציר

עמוד:13

13 תקציר מוכשרים לניהול להירשם לקורסים אלה, וכך להגביר את הסיכוי שעובדים ערבים יבחרו במסלול הקידום הניהולי על פני זה הטכני . ( 4 ) בדומה למצב בצפון אירלנד, מומלץ שהמשרד לשוויון חברתי יתקין תקנה שתחייב משרדי ממשלה, ארגונים ציבוריים וחברות גדולות ( המעסיקות יותר מ- 500 עובדים ) למנות נציבה לעניינים בין- אתניים . נציבה זו תהיה הכתובת הראשונה לבירור טענות של עובדים, יהודים או ערבים, נגד עמיתים לעבודה או לקוחות שנהגו, לפי הטענה, באופן מפלה או גזעני במהלך העבודה . נציבה כזאת יכולה לגשר ולפתור ביעילות מתחים בין עובדים יהודים וערבים וכן לבטא מחויבות ניהולית גבוהה ליצירת מרחבי עבודה משותפים . מ מ צ א י ם ו ה מ ל צ ו ת ל א ר ג ו נ י ם הממצאים וההמלצות מובאים לפי ארבעת מוקדי המתח העיקריים שנמצאו בכל המגזרים . 1 . מתח שמקורו באירועים ובמתחים חיצוניים החודרים למקום העבודה אירועים אלימים על רקע אתני- לאומי מחוץ למקום העבודה, כמו פיגועי התאבדות או מבצעים צבאיים, מחלחלים למקום העבודה ומסכנים את מרקם היחסים בין העובדים היהודים והערבים . בהקשר זה נמצאו שני מאפיינים עקריים : א . הערות פוגעניות או גזעניות רבות יותר . ככלל בהשוואה לימים של שגרה בעיתות של מתח מוגבר העובדים הערבים נחשפים להערות פוגעניות או גזעניות רבות יותר על רקע מוצאם הן מצד עמיתים יהודים, והן מצד לקוחות − במגזרים שבהם יש מפגש ישיר עימם . בבית החולים הציבורי — הארגון היחיד מהארגונים שנחקרו שיש בו מפגשים ישירים עם לקוחות ( מטופלים ) — נמצא כי חברי סגל רפואי ערבים נחשפים כמעשה של שגרה להערות פוגעניות ואף גזעניות בעיקר מצד מטופלים ובני משפחותיהם, אבל בעיתות של מתח חיצוני מוגבר מספר ההערות עולה . חברי הסגל הערבים מצפים מעמיתיהם היהודים לתמיכה ברורה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר