|
עמוד:10
אחד מחמישה תלמידים 10 של שיטות לימוד חדשניות ושל טכנולוגיות ומיומנויות של המאה ה- 21 , בגיוון של דרכי הוראה, בפיקוח, וכן בסוגיות של פיתוח מקצועי של עובדי ההוראה . עם הקמת המחוז החרדי הוקם גם זרם חינוך חדש, ממלכתי-חרדי, במטרה לספק לימודי ליבה מלאים במוסדות בעלי אופי חרדי מובהק עבור אוכלוסיות חרדיות המעוניינות בכך . זרם זה פועל היום במעל ל- 60 בתי ספר ובעשרות גנים, אבל אף שהוקם להיות מענה לציבור חרדי מודרני, במקרים רבים הוא נותן מענה לבתי ספר במצוקה כלכלית קשה ולאוכלוסיות שבפריפריה החרדית . הרשויות המקומיות הן גוף מבצע מרכזי בתחום החינוך, לאחר תהליכי ביזור שהתרחשו במדינת ישראל בעשורים האחרונים . הרשות המקומית אחראית על מבני החינוך, על הרישום למוסדות החינוך, על מערך ההסעות ועל שירותי המשרד והניקיון בבית הספר . שנים רבות לא סיפקו הרשויות את התנאים האלה למוסדות חינוך חרדיים בשל היותם מוסדות לא ממלכתיים ובשל האוטונומיה שדרשו לעצמם . בשנת 2007 , בעקבות חוק נהרי, חויבו הרשויות לתת למוסדות החינוך החרדיים שירות דומה לשירות שניתן למוסדות חינוך אחרים . המענה של הרשות המקומית למוסדות החינוך החרדיים קשור באופי הרשות : ברשויות חרדיות האינטרסים משותפים ושיתוף הפעולה מתבסס על עירוב של שיקולים מקצועיים ופוליטיים ; ברשות שיש בה מספר החרדים הגדול ביותר, ירושלים, מערכת החינוך החרדי מקבלת מקום חשוב, אך מיקומה מלווה בהחלטות פוליטיות רבות ; ברשויות מקומיות מעורבות, לדוגמה בחולון וברחובות, הטיפול במוסדות החינוך החרדי תלוי באג'נדה העירונית כלפי הציבור החרדי ; ברשויות מקומיות בפריפריה בדרך כלל קיים שיתוף פעולה בין הרשויות ובין מוסדות החינוך החרדי . גורם המשפיע מאוד על טיב תפקודה של כלל מערכת החינוך החרדי הוא עובדי ההוראה בה, וגם בתחום זה יש להבחין בין מערכת החינוך לבנים ובין מערכת החינוך לבנות . מרבית המורים לבנים מלמדים בבתי הספר בלא הכשרה מוקדמת, ושיעור המורים הגברים בעלי תואר אקדמי נמוך מאוד . רק בשנים האחרונות ניכרת צמיחה של מכוני הכשרה לגברים, ורוב הלומדים בהם כבר מלמדים בפועל במוסדות החינוך . הגברים המחנכים מחויבים באופן עקרוני בתוכנית הכשרה דומה לתוכנית של הנשים, אך חלק גדול מלימודיהם בישיבה מוכר לצורכי תואר, וכן עבודתם בבתי הספר מוכרת כהכשרה מעשית, ולפיכך תהליך הפיתוח
|
|