|
עמוד:14
ה צעה לסדר 0 143 הצדקה נוספת להתייחסות לעמדותיהם וערכיהם של עובדי הציבור בגיבוש תוכנית מניעתית . מאבק מונע נגד שחיתות צריך להביא בחשבון גם את העמדות הציבוריות בכל הנוגע לשחיתות, משני טעמים מרכזיים – הראשון, האווירה הציבורית הנוגעת לשחיתות עשויה להשפיע על התנהגותם של אנשי ציבור . כך, לפי תאוריית האתוס של המינהל הציבורי ( ethos of public administration theory ) , עובדי ציבור מושפעים ממבנים חברתיים שגורמים להם לבכר שיקולי יעילות על פני שיקולי הגינות ולפעול באופן מושחת . 14 עמדות הציבור עלולות גם להיות סלחניות מדי כלפי שחיתות, בין היתר משום שהמושחתים והמושחתים בפוטנציה הם בעלי כוח פוליטי, והם מעצבים כרצונם את הנורמות החוקיות ובעקבות זאת את השיח הציבורי . לכן נדרשת התערבות חינוכית מכוונת שמנסה להשפיע על עמדות הציבור כלפי שחיתות על מנת שישפוט את התופעה ביתר חומרה . הטעם השני להתייחסות לעמדות הציבוריות הוא שחיזוק ההתנגדות הציבורית לשחיתות ירתום את הציבור לחשיפתה ולמאבק בה . קרי, ככל שהציבור יוקיע שחיתות בצורה חריפה יותר, כך הוא יפעל באופן אקטיבי יותר לחשיפתה, יגיב אליה ביתר עוצמה, וכך גם שיעורה יפחת . לאור האמור, יעדיו של הגוף המוצע צריכים להקיף גם הסברה וקידום המודעות הציבורית, שמטרתם להשפיע על התפיסות הרווחות בקרב הציבור ומשרתיו . עליו להשתמש באמצעים תקשורתיים והסברתיים כדי להעלות את המודעות הציבורית לטיבה של השחיתות, חומרתה, נזקיה ודרכי המאבק בה . כמו כן, על הגוף לקדם קביעה ועדכון מעת לעת של קוד אתי למשרתי הציבור בגופים השונים, ואת הטמעתו בקרבם באמצעים הסברתיים ומשמעתיים . 14 שם, בעמ' 56 - 58 .
|
|