|
עמוד:8
ה צעה לסדר 0 83 סקירת המצב במדינת ישראל בתחום של מניעת שחיתות שלטונית והטיפול בה, הובילה אותנו למסקנה שנדרש להקים גוף שיהיה אמון על התחקות מערכתית ושורשית אחר גורמי השחיתות ויופקד על גיבוש המלצות למניעה . המסקנה נלמדת גם מסקירה משווה על גופים דומים במדינות אחרות ובהן ארצות הברית, אוסטרליה, בריטניה והונג קונג . מטרת הגוף תהיה להתחקות אחר הגורמים למופעי שחיתות ולנסות לשרשם באופן שיקשה על שחיתות עתידית להתממש . ההתחקות אחר גורמים מבניים וארגוניים והשאיפה למגרם מובילה להגדרת פעילות הגוף בשני מישורים . הראשון הוא המישור הראקטיבי ( reactive ) , קרי בתגובה למעשה שנתגלה, חקירה שנערכה, דיווח שהתקבל וכיוצא בזה . המישור השני, אשר בו יפעל הגוף על פי הצעתנו, הוא המישור הפרואקטיבי ( proactive ) . עניינו של ממד זה הוא בנקיטת פעולות של ייעוץ מערכתי, אתי וארגוני, הטמעה וכיוצא בזה . לפיכך אנו מציעים להקים גוף שיהיה אמון על מאבק בשחיתות מזווית מניעתית והסברתית . בכובעו המניעתי, הגוף ייכנס לפעולה כאשר יתעורר חשד שבגוף ציבורי התרחש או עלול להתרחש מעשה מושחת ויבקש לאתר את הפרצות המערכתיות והמבניות שאפשרו או עלולות לאפשר מעשי שחיתות . חשד כזה אפשר שיתבסס על אינדיקציות כמו סגירת תיק בהיעדר ראיות מספיקות, חקירה פלילית או דוח מבקר המדינה ; ואפשר שיתבסס על הערכה מקצועית בדבר הסיכון לשחיתות בגוף כלשהו . הגוף המוצע יפעל תחילה, באמצעות הצוות המתחקר שבו, לאיתור הפרצות ולהבנה מוסדית מעמיקה של הגוף המבוקר . בשלב השני יגבש הגוף המלצות ויפעל להטמעתן, מתוך שיתוף מרבי של הנהלת הגוף המבוקר . בכובעו ההסברתי-אתי יפעל הגוף, כאמור, הן להעלאת המודעות הציבורית לשחיתות ולנזקיה והן לניסוח קוד אתי ולהטמעתו בקרב משרתי ציבור . על פי המוצע, הגוף יפעל כצוות בין-משרדי בראשות היועץ המשפטי לממשלה, ויורכב מדרג שלטוני, צוות מומחים וצוות מתחקר ולצידם ועדה מייעצת ומחלקת הסברה . בהמשך יהיה אפשר לבחון את ההצדקה להקמת גוף חיצוני ועצמאי ובעל סמכויות נוספות .
|
|