|
עמוד:11
הקדמה׀ 11 בבולגריה וראו ביהודים חלק מהלאום הבולגרי . כתיבתם ספוגה באידיאולוגיה קומוניסטית של שוויון זכויות וזהות לאומית משותפת . בקבוצה האחרת נכללים כותבים שנמנו עם מנהיגי התנועה הציונית בבולגריה, עלו לישראל וכתבו את עבודותיהם בשנות השישים של המאה העשרים . כתיבתם הייתה 'מגויסת' ונטולת ביקורת ותיארה את תולדות התנועה הציונית ומנהיגיה באידיאליזציה ומתוך האדרת מפלגותיהם . את נקודת המבט של השמאל הפוליטי מביא חיים קשלס, ממנהיגי 'פועלי ציון' ; את זו של המרכז מציג אלברט רומאנו, איש הציונים הכללים ; ונקודת המבט של הימין מובאת אצל בנימין ארדיטי מהרוויזיוניסטים . עם זאת, שלושתם הוקיעו את הנוטבלים, תיארו אותם כמתנגדי הציונות והתעלמו מתרומתם לעיצוב דמותה של יהדות בולגריה . באשר לאנטישמיות עד מלחמת העולם הראשונה — ציונים וקומוניסטים נטו לתת לה הסברים מקלים . אפשר להבין לליבם, שכן ככל יהודי בולגריה גם הם היו אסירי תודה לעם הבולגרי שהציל אותם בתקופת השואה . הדיונים בספר בנושאים אלה מוסיפים נדבך חשוב להיסטוריוגרפיה של יהודי בולגריה . הנחת המחקר בספר זה היא שיהדות בולגריה עוצבה במדינת הלאום הבולגרית מיום כינונה ב- 1879 ועד סיום מלחמת העולם הראשונה, ולהנהגת הנוטבלים הייתה תרומה מכרעת לכך . בתקופה זו השתבשו לעיתים החיים הפרלמנטריים בבולגריה, אך שוויון הזכויות שהחוקה הבטיחה נותר בתוקף . למרות זאת חוו יהודי בולגריה אנטישמיות שגאתה והלכה לקראת סוף המאה, לרבות שני משפטים בעקבות עלילות דם . לאחר מלחמת העולם הראשונה עברה ההנהגה לידי ראשי התנועה הציונית בבולגריה עד שנת ,1949 שבה עלו מרבית יהודי בולגריה לישראל . הספר מבוסס על עבודת הדוקטור 'הנהגת יהדות בולגריה מתום השלטון העות'מאני עד ערב מלחמת העולם הראשונה', שנכתבה בהנחיית פרופסור מינה רוזן באוניברסיטת חיפה . הדגש במחקר זה והפן המקורי שבו הוא חקֶר תפקידה של ההנהגה המסורתית במארג הכוחות ברחוב היהודי ובחינת מקומה בגיבוש לאומיותה של יהדות בולגריה . נעשה שימוש במגוון רחב של מקורות מארכיונים ומספריות בישראל ובבולגריה . עם זאת, ארכיונים רבים בבולגריה נכחדו או שטרם הונגשו : ארכיון קהילת סופיה, שנשמר מאות שנים, עלה באש ב- 1908 וארכיונים של קהילות יהודיות רבות אבדו בתקופת השלטון הקומוניסטי ; אחרים רוכזו בארכיון המרכזי בסופיה ועדיין לא כולם פתוחים לציבור . יתרה מזו, הספרייה הלאומית בבולגריה אינה מאפשרת
|
|