3.1. מהי הוראה מרווחת?

עמוד:24

24 מחקרי מוח רבים שנערכו בחיות ובבני אדם במעבדה, מוצאים שחזרה על מידע ועל תרגול במרווחי זמן משפיעה לטובה על איכות הלמידה . קיימים כמה הסברים נוירוביולוגיים לאפקטיביות של שיטת הוראה זו . אחד מהם זוכה לתמיכה רחבה, ולפיו שיטה זו גורמת לאקטיבציה של גנים האחראים לייצור חלבונים אשר מרחיבים רשתות עצביות – תהליך המסתיים ביצירת זיכרון לטווח ארוך ( 2018 , . Menzel, 2001 ; Kelley et al ) . על אף שהמחקרים על תהליכי למידה ומוח זכו לאישוש רב במעבדה, קיים קושי ליישם את המחקר בכיתה על מנת לבחון את יעילותו במערכות חינוך . בשנת 2013 בוצע לראשונה ניסוי חינוכי שהסתמך על למידה מרווחת ( & Kelley Whatson, 2013 ) . אימוץ הלמידה המרווחת בהוראה בבתי ספר כולל שלושה מאפיינים מרכזיים : 1 . דרישה מכל תלמיד לשלוף מידע באופן אקטיבי באמצעות מענה על שאלות פתוחות ודרישה מקבילה מהמורה לתת משוב על כל תשובה של תלמיד . 2 . לימוד הדרגתי תוך העמקה בחומר הלימוד והרחבתו . 3 . לימוד חוזר של אותו המידע בהקשרים שונים במערך השיעור, תוך שילוב הפוגות בין חלקי השיעור . חשוב גם לשים לב לכך שלמידה באמצעות שליפת מידע חוזרת ונשנית בעת מענה על שאלות פתוחות, המלווה במשוב על תשובות הלומדים, אפקטיבית יותר מלמידה משמעותית באמצעות מטלת מפת מושגים ( 2011 Karpicke & Blunt, ) . נמצא שבניגוד לאינטואיציה של מורים ותלמידים, השילוב של חזרות על החומר הנלמד בזמן השיעור בתוספת הפוגות, משפר את הזיכרון לטווח ארוך ( 2013 Kelley & Whatson, ; ראו גם דוח של EEF על יישום למידה מרווחת כמדיניות בבריטניה ) . לאור הממצאים, הולכים ומתרבים המשתמשים בשיטת הוראה זו, מבתי ספר ועד אוניברסיטאות ( 2018 , . Kerfoot et al . , 2010 ; Kumar Kommu et al ) . כמו כן, שיטת ההוראה המרווחת תוארה כאחת משש השיטות המומלצות על ידי חוקרים לשיפור הישגי תלמידים ( Weinstein, et al . , 2018 ) . כמו כן, נראה שהיתרון של שיטת ההוראה המרווחת חוצה גילים וסוגי אוכלוסיות ( 2016 Weidman & Baker, ) . לפי שיטת ההוראה המרווחת על המורה להעביר את מרבית המידע ומסרי השיעור המרכזיים בשליש הראשון של השיעור, לטובת ביצוע חזרות על החומר ( באמצעות חידונים, דפי עבודה, הוראת עמיתים וכו' ) בשני חלקי השיעור הנוספים . מכאן עולה שהשיטה מצריכה שינוי בתפיסת המורים בקשר למהלך השיעור וכתיבת מערך השיעור . לפי המחקרים עד כה, אין חשיבות לסוג ההפוגה בלמידה המרווחת, כל עוד אין לה ממד לימודי . לכן, הפוגות שונות ובכללן הפוגות של פעילות אירובית, של יצירה, של תרגול מיינדפולנס או תרגול יוגה ואף הפוגה של משחק חופשי או שיחה חופשית – עשויות כולן להתאים . גם משך ההפוגה האופטימלי אינו ברור וקיימות דעות שונות . ההמלצה הקיימת על בסיס המחקרים המעטים שנערכו בנושא היא לערוך הפוגות של עשר דקות לפחות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר