הפוגות קצרות בזמן השיעור: דוח מת"ת

עמוד:4

בתהליך הכתיבה של דוח מת"ת זה אותרו מחקרים על אודות הסוגים השונים של ההפוגות . דוח מת"ת שלפניכם מתאר שלושה סוגים מרכזיים של הפוגות בכיתות הנמוכות ומשווה ביניהם : הפוגות של פעילות אירובית , הפוגות מיינדפולנס ו הפוגות יוגה . מבין שלוש השיטות, הפוגות של פעילות אירובית הן אלו שנמצא עליהן מירב המידע המחקרי . להפוגות עם פעילות גופנית מתאם מובהק עם עלייה ברמות ריכוז וּויסות עצמי בסביבה לימודית . גם לפעילות מיינדפולנס ולפעילות יוגה נמצא מתאם מובהק עם עלייה ברמות ריכוז וּויסות עצמי בסביבה לימודית, אולם המחקרים על התערבויות אלו בהקשר של הפוגות בשיעור מועטים . נוסף על כך, הפוגות של פעילות גופנית הן היחידות שמופעלות בדרך כלל בידי מורים, בעוד שהתערבויות מיינדפולנס ויוגה מופעלות פעמים רבות בידי מאמנים מקצועיים . היעדר מידע מספק על הפוגות של תרגול מיינדפולנס והפוגות של תרגול יוגה בכיתות הנמוכות מונע השוואה של ממש בינן לבין הפוגות של פעילות אירובית . עם זאת, ניתן ללמוד שלהפוגות בשיעור בכיתות נמוכות ככלל יש לרוב השפעה חיובית על תלמידים בהיבטים של ניהול עצמי ויכולות למידה . בהמשך לכך מוצגת בדוח גם שיטת ההוראה המרווחת , שבה אין חשיבות לסוג ההפוגות המפרידות בין חלקי השיעור, ומחקרים מציגים יתרון מובהק של למידה באמצעותה, כולל בהישגים לימודיים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר