הפוגות קצרות בזמן השיעור: דוח מת"ת

עמוד:3

הקדמה הפוגות קצרות ( pauses , breaks ) בזמן שיעור הן הפסקות יזומות ברצף ההוראה בזמן השיעור . עצירת הלמידה לצורך ריענון של הלומדים ושל המורה נועדה לשפר תפקודים קוגניטיביים והתנהגותיים של הלומדים . זאת כדי לתמוך בתהליכי הלמידה והתקשורת הבין-אישית בכיתה במהלך השיעור . יש גם הפוגות המערבות חומר לימודי ותפקידן להפוך את הלמידה למשחק כדי להעלות את המוטיבציה ואת העניין של הלומדים ולהנמיך את רמת החרדות שלהם . ניתן לערוך חלוקה בסיסית בין הפוגות פעילות ( שבהן מתעמלים, רוקדים או משחקים משחק פיזי ) והפוגות שאינן פעילות ( כמו מדיטציה, מיינדפולנס ודמיון מודרך, או כמו פעילויות יצירה שונות ) . בתווך ניתן למקם הפוגות שיש להן היבטים פעילים וסבילים, דוגמת הפוגות של יוגה . חלוקה נוספת של הפוגות היא על בסיס התוצאות הרצויות מהן, כפי שהוזכרו לעיל . מהמחקר כיום ניתן להניח שכל סוגי ההפוגות עשויות להוביל בתנאים מסוימים לרמה כלשהי של שיפור ההיבטים שצוינו . יש המתמקדים בהפוגות ורואים בהן כלי פדגוגי העומד בפני עצמו, ללא קשר למערך השיעור שבו משובצת ההפוגה . אלו רואים בפעילות ההפגתית ( recreational activity ) יעד כשלעצמו ומאמינים שניתן לשלבה בכל מערך שיעור . לעומתם, יש הרואים בהפוגה חלק מתפיסה רחבה יותר של שיעור, דוגמת שיטת הלמידה המרווחת ( spaced learning ) . זוהי שיטת הוראה המבוססת על חזרתיות בהוראת חומר והעמקה הדרגתית בו, בחלקי שיעור המופרדים זה מזה בהפוגות . זאת במטרה לשפר את הזיכרון ארוך הטווח והחשיבה מסדר גבוה . המצדדים בלמידה מרווחת תומכים בכל הפוגה שאין לה ממד לימודי . זאת משום שלהפוגות ככלל יש תפקיד בתהליכים נוירוביולוגיים חשובים המסייעים להטמעת זיכרון . ההפוגות בזמן שיעור נכנסו לשימוש בבתי ספר בסוף שנות השמונים – תחילה בארה"ב ומאוחר יותר במדינות אחרות . חברות מסחריות המשווקות "מערכי שיעור" להפוגות יוזמות את השימוש בשיטה זו ומעודדות את המחקר עליה . הדבר גורם להעלאת ספקות ביחס לדיווחים חיוביים על 1 כמו כן, לא קיימת הסכמה בקרב חוקרים לגבי משך הזמן האידיאלי של ההפוגות ואם השיטה . אכן הפוגות המותאמות לשיעור בן 45 דקות הן אפקטיביות . המסתייגים מהשימוש בהפוגות בזמן שיעור טוענים שבשל דרישה למרווחים ממושכים יותר של זמן בין למידה ללמידה לא קיים קשר מובהק בין הפוגות בזמן שיעור לבין עלייה בהישגים 2 כמו כן נטען שההפוגות גוזלות זמן מהשיעור ולפיכך גם מזמן ההוראה, לימודיים של תלמידים . ושהן מקשות על השליטה של המורה בכיתה . לעומתם, המצדדים בהפוגות מצביעים על מתאמים מובהקים שנמצאו בין השימוש בשיטה לבין עלייה ברמות הריכוז והקשב של תלמידים, ברמת הוויסות העצמי והמוטיבציה שלהם וכן בתקשורת החיובית ביניהם בזמן שיעור, במגוון רחב של מקצועות לימוד . כמו כן נמצא מתאם מובהק בין שיטת ההפוגות לבין הספק גבוה יותר של למידה, שיפור הזיכרון ארוך הטווח של הלומדים, ואף יכולת טובה יותר להסקת מסקנות חדשות מהחומר הנלמד . 1 לדוגמה, instantrecess . com ,Brain - Breaks . com ו - YogaKids . com הן חברות מסחריות המשווקות לבתי ספר "מערכי שיעור" להפוגות . חברות אלו מדגישות כי מערכי השיעור מבוססים על מחקר, וכי התוצאות החיוביות של השימוש בהם מוכחות מחקרית . 2 יש הגדרות רבות להישגים לימודיים . לצורך הנוחות הכוונה כאן להישגים במבחנים לאומיים סטנדרטיים כגון מבחני מיצ"ב . שיפור בהישגים משמעו מתאם מובהק בין שימוש בהפוגות בשיעור לבין השגת ציון גבוה יותר מהאוכלוסייה שלא שילבה הפוגות בשיעור .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר