נספח 2: חוות דעת מקצועיות

עמוד:33

33 האם המיומנויות שצוינו כמתפתחות באמצעות הכתיבה בכתב יד אינן מתפתחות בערוצים אחרים גם כן ? האם ילד שילמד רק הקלדה יהיה חסר במיומנויות הקוגניטיביות שהכתיבה בכתב יד מסייעת בפיתוחן, כלומר האם לא קיימים ערוצים משלימים לפיתוח המיומנויות הללו ? האם עדיף להשקיע את הזמן המוקדש ללימוד כתיבה בכתב יד להיבטים אחרים ? ב . סוגיות בהטמעת תוכניות כתיבה והקלדה בסביבות לימוד ישראליות באופן מכוון דוחות מת"ת אינם עוסקים במקרה הישראלי . זאת מתוך כוונה להרחיב את זווית הראייה, לסקור את הדיווחים על הנעשה בעולם בספרות המחקר, ומתוך כך לרכז תובנות, מחשבות ומידע רלוונטי לעולם החינוך בישראל . ההערות והתובנות שיובאו בחלק זה עוסקות במידת הרלוונטיות של הדוח למקרה הישראלי . הגישה הישראלית להוראת הכתיבה בכתב יד : כדי ללמוד על הוראת הכתיבה בישראל יש 17 המדריך מביא את התפיסה המובילה לעיין במדריך למורה למבדק הכתיבה של כיתות ב . כיום בתחום הוראת הכתיבה . מהמדריך אפשר ללמוד כי בחינת הכתיבה אינה מתמקדת רק בתהליך אלא גם באיכות התוצר וברמתו . דרכי העברת מבחנים סטנדרטיים בישראל : העברת מבחנים סטנדרטיים דרך המחשב מוצגת בדוח כסיבה ללימוד הקלדה . בהקשר זה חשוב לציין כי בישראל רק המבחן הבין- לאומי PIRLS המתקיים אחת לחמש שנים בכיתות ד נעשה במחשב . כל יתר המבחנים הסטנדרטיים הם מבחני נייר ועיפרון . קריאה בעברית והגיל המתאים ללימוד הקלדה : מהספרות שסוקר הדוח עולה כי מומלץ ללמד הקלדה בכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי, משמע מכיתה ד ומעלה . בישראל הדבר מקבל דגש, כיוון שילדים לומדים לקרוא טקסט מנוקד, ועד שנרכשת מיומנות הקריאה ללא ניקוד, לא כדאי ללמד הקלדה . רכישת אנגלית כשפה שנייה בישראל במקביל ללימוד הקלדה : באופן רשמי אין משרד החינוך מקצה שעות הוראה ללימודי אנגלית לפני כיתה ד . עם זאת, בבתי ספר רבים הוראת האנגלית, ובכללה הוראת הכתיבה באנגלית, מתחילה בכיתות נמוכות יותר . נוסף על כך, יש 18 מכאן עולות כמה נקודות שיש הטרוגניות רבה ברכישת האנגלית בבתי הספר היסודיים . לקחתן בחשבון : חשיבות הוראת הכתיבה בכתב יד ברכישת השפה השנייה : כשם שיש יתרון להקניית כתיבה בכתב יד ללימוד עברית, יש יתרון להקניית כתיבה ביד בעת לימוד אנגלית כשפה שנייה . לכך יש לצרף את ההבדל שבין עברית לאנגלית – האחת נכתבת מימין לשמאל והשנייה משמאל לימין . לימוד השפה השנייה דרך הקלדה אינו ממחיש דיו את ההבדל הכיווני ( ומכך גם המוטורי ) של כל אחת מן השפות . 17 משרד החינוך : ראמ"ה, המינהל הפדגוגי והמזכירות הפדגוגית ( 2019 ) . מבדק בכתיבה לכיתה ב׳ לממלכתי ולממלכתי דתי – מדריך למורה . 18 וייסבלאי, א' ( 2017 ) . לימודי אנגלית בגיל הרך ובכיתות הנמוכות של בית - הספר היסודי . ירושלים : הכנסת – מרכז המחקר והמידע .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר