3.2 מגבלות המחקר בתחום ההקלדה וסוגיות אתיות

עמוד:24

24 הבדלים תרבותיים ושפתיים – כמו כל המחקרים על מיומנויות שפה, יש לקחת בחשבון את ההשפעה התרבותית והשפתית על רכישת המיומנות הנחקרת . עברית למשל, שונה משפות לטיניות בכך שהיא נכתבת מימין לשמאל ואינה כוללת כתב מחובר . בשפות שבהן 15 כמו ערבית, שפת הכתב שונה מן השפה הדבורה וכמובן שגם לכך מופיעה דיגלוסיה, יש משמעות ברכישת כתיבה . לכך יש להוסיף את העובדה כי יש שפות אשר להן סידור המקשים במקלדת הסטנדרטית ( QWERTY ) מיטבי יותר, ולעומתן שפות אחרות ( כמו עברית וערבית ) שהסידור אינו בהכרח מיטבי עבורן . לאלו יש להוסיף הבדלים תרבותיים בגיל החשיפה לכתיבה הראשונית ובגיל לימוד הכתיבה, המשפיעים על הדגש הניתן בבתי הספר להוראת הכתיבה בכתב יד וההקלדה . הטיה אפשרית של מניעים כלכליים ומסחריים – תחום התוכניות ללימוד הקלדה בבתי 16 בבחינת תוכניות ללימוד הקלדה ובקריאה הספר הפך עם השנים לשוק נרחב ותחרותי . מושכלת של מחקרים מלווים על תוכניות אלו יש לקחת בחשבון כי חלק מן המחקרים ממומנים על ידי התוכנית וכי חלקן אף נחקרות על ידי הצוות אשר פיתח אותן . לסיכום, מספרות המחקר שנסקרה לצורך דוח זה עולה כי הכתיבה בכתב יד וההקלדה הן שתי מיומנויות חיים בסיסיות שיש לשאוף לפתחן ולשכללן במשך שנות הלימוד . הכתיבה בכתב יד מבססת התפתחות מוטורית ומוחית ויש לה קשר ישר למיומנויות לימוד נוספות, וגם לרכיבים רגשיים . ההקלדה היא מיומנות כתיבה חשובה אשר מכינה את התלמידות והתלמידים לעתיד ומאפשרת לכתוב ביעילות ובמהירות . ההקלדה אינה תחליף לכתיבה בכתב יד, אלא פעולה מקבילה לה, ולכן צריכה להירכש בהדרגתיות לאחר התבססות הכתיבה בכתב יד והקריאה, בכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי ( ד - ו ) . הדבר נכון לכלל התלמידות והתלמידים, גם לאלו הסובלים מקשיי כתיבה . מאחר שתהליכי טרום-כתיבה חלים כבר בגיל הרך, חשוב לחשוף ילדות וילדים לכלי כתיבה שונים, לאמן בפעילויות המערבות מוטוריקה עדינה ולאבחן קשיים בכתיבה בכתב יד מוקדם ככל האפשר . האבחון צריך להיעשות בצורה מקצועית, כדי לסייע לצוותי ההוראה להתאים את דרישות הכתיבה בכתב יד ולשקול שילוב של הקלדה בשלב מוקדם . בכל מקרה, גם אם מדובר בתלמידות ובתלמידים עם קשיי כתיבה וגם אם לא, הוראת ההקלדה צריכה להיעשות בצורה שיטתית, בדגש על לימוד הקלדה עיוורת . לשם כך צריכה מערכת החינוך לספק את התנאים הנדרשים ללימוד הקלדה, ולבסס את הלימודים על תפיסה פדגוגית מושכלת . 15 Diglossia – דו-לשונות הנובעת מפער גדול בין השפה הדבורה לכתובה . 16 תודה שלוחה לשרון אוגוסט-דלפן, אשר הסבה את תשומת ליבנו לסוגיה חשובה זו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר