2.2.2 השוואת תפוקות הכתיבה ואיכות התוצר

עמוד:17

17 שבהם נערך המחקר לא נלמדה הקלדה באופן שיטתי וסדור, וככל הנראה, מיומנות ההקלדה הנמוכה ( בעיקר בכיתות הנמוכות יותר ) הביאה לתוצר ירוד יותר . מחקר אחר שנערך לאחרונה בהולנד בחן ממדי כתיבה הקשורים בהפקת הכתב ובאיכותו ( רמת איות ורמת יצירת הסיפר [ נרטיב ] ) . במחקר נמצא כי תלמידות ותלמידים בכיתות ד - ו בהולנד, אשר השתתפו בתוכנית ללימוד הקלדה עיוורת, הראו שיפור מובהק בביצועים ובאיכות הכתיבה בהשוואה לתלמידות ולתלמידים שלא השתתפו בַּתוכנית ( 2019 van Weerdenburg, Tesselhof, & van der Meijden, ) . לסיכום, ההקלדה היא מיומנות שהופכת לנצרכת יותר ויותר בעידננו, אשר בו עיקר התקשורת נעשית באמצעים דיגיטליים . נוסף על כך, על אף שההקלדה דורשת למידה הדרגתית ואימון, היא צורכת בסופו של דבר פחות משאבי זיכרון, קשב ומיומנות תנועה בהשוואה לכתיבה בכתב יד . ההקלדה יכולה, במידת מה, לשמש מענה לקשיי כתיבה, רק כאשר אין הם נובעים מליקוי בתפקודים משותפים לכתיבה בכתב יד . דברים אלו מעלים את הצורך באבחון מדויק של לקות הכתיבה שאינה מתבססת על אינטואיציית המורה בלבד ( ראו את הערתה של ילון, 2019 המובאת בפרק הראשון ) . בחלק הבא נערוך דיון מתכלל בספרות המחקר וננסה להשיב על השאלות המרכזיות העומדות בלב השיקולים של הכנסת הקלדה לתוכנית הלימודים בבית הספר היסודי . מקורות נבחרים : * רשימת המקורות המלאה נמצאת בסוף הדוח Alonso, M . A . P . ( 2015 ) . Metacognition and sensorimotor components underlying the process of handwriting and keyboarding and their impact on learning . An analysis from the perspective of embodied psychology . Procedia - Social and Behavioral Sciences, 176, 263 - 269 . סקירה המתארת את מורכבות המערך הקוגניטיבי והמוטורי הכרוך בהפקת כתב יד בהשוואה להקלדה . Berninger , V . ( 2013 ) . Educating students in the computer age to be multilingual by hand . Commentaries ( National Association of State Boards of Education ) , 19 ( 1 ) . מסמך הערות, הכוונות והמלצות ללימוד כתיבה והקלדה בעידן הטכנולוגי . Chwirka, B . , Gurney, B . , & Burtner, P . A . ( 2002 ) . Keyboarding and visual - motor skills in elementary students : A pilot study . Occupational Therapy in Health Care, 16 ( 2 - 3 ) , . 51 - 39 מחקר חלוץ הבוחן את האפקטיביות של תוכנית ללימוד הקלדה על מיומנויות תיאום יד - עין וכישורי תקשורת אצל תלמידות ותלמידים בכיתה ב . Feng, L . , Lindner, A . , Ji, X . R . , & Joshi, R . M . ( 2019 ) . The roles of handwriting and keyboarding in writing : a meta - analytic review . Reading and Writing, 32 ( 1 ) , 33 - 63 . מטא-אנליזה הבוחנת ביצועי תלמידים בכתב יד לעומת הקלדה, והקשרים ביניהם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר