2.2.2 השוואת תפוקות הכתיבה ואיכות התוצר

עמוד:16

16 התוכנית . הסיבה לכך כנראה נעוצה בכך שעל אף שהסטודנטיות והסטודנטים לא למדו להקליד באופן שיטתי במהלך חייהם, הם סיגלו הרגלי הקלדה, אשר לשם למידת התוכנית נאלצו לעכבם . יש לציין כי "מחיר" העיכוב הזה השתלם בסופו של דבר לאחר תרגול ממושך, שכן בבחינה כעבור שלושה חודשים מסיום התוכנית, מהירות ההקלדה של הסטודנטיות והסטודנטים ( עם לקות למידה וללא ) השתפרה בצורה 11 מובהקת ( 2018 Weigelt - Marom & Weintraub, ) . ב . דיוק ורמת קריאות : בספרות המחקר לא נמצאו קשרים בין רמת קריאוּת כתב היד במשימות כתיבה בכתב יד לבין רמת הדיוק במשימות הקלדה הקשורות באחזור משמיעה או העתקה ( לדוגמה, 2010 , . Weintraub et al ) . ממצאים דומים עלו גם בהשוואה בין דיוק הכתיבה בכתב יד וההקלדה ( Weintraub et al . , 2010 ; Preminger, Weiss & Weintraub, 2004 וראו גם את מסקנות המטא-אנליזה אצל , . Feng et al 2019 ) . מכאן עולה כי מיומנויות הבסיס בשתי שיטות הכתיבה שונות ולכן במקרים מסוימים יכולה ההקלדה לתת מענה לקושי בהפקת כתב יד קריא . ג . זכירה של תוכני המלל הנכתב : כפי שכבר צוין, כתיבה בכתב יד דורשת מאמץ רב יותר מאשר הקלדה . ייתכן כי המאמץ המושקע בכתיבה זו, רמת העיבוד הנדרשת והקושי לכתוב במהירות השווה למהירות הדיבור, הופכות את תהליך הכתיבה בכתב יד לתהליך הדורש יותר הקשבה וסינון של מידע נקלט ( בין אם בשמיעה ובין אם בקריאה ) . לכך יש להוסיף את העובדה כי הכתיבה בכתב יד מפעילה במוח אזורים הקשורים בבקרה ובסינון ( 2015 Alonso, ) . נתונים אלו יכולים להסביר ממצאים המראים כי מקלידות ומקלידים מיומנים נוטים לזכור פחות את תוכני המידע ששמעו ( למשל הרצאה ) לאורך זמן בהשוואה לאלו הכותבות או כותבים ביד ( & Mueller Oppenheimer, 2014 ) . למעשה, ככל שההקלדה נעשית אוטומטית ושיטתית יותר, הקשב המופנה אל פעולת התמלול נמוכה יותר, ובהתאם רמת העיבוד הנדרש לזיכרון ארוך טווח יורדת . ד . איכות התוצר הכתוב : באשר לאיכות הכתיבה, יש ממצאים המראים את יתרון ההקלדה ויש כאלו המראים את יתרון הכתיבה בכתב יד . מצד אחד, כפי שכבר ציינו, הכתיבה בכתב יד דורשת תהליכי עיבוד, סינון ובקרה גבוהים יותר מהקלדה ( בעיקר כאשר האחרונה הופכת לאוטומטית ) . מצד שני, ההקלדה המהירה מאפשרת לכותב או לכותבת "להדביק" את מהירות המחשבה ולכתוב לאורך זמן רב יותר ( נפח כתיבה עשיר ורחב יותר ) . כפי שכבר צוין, הגורם המכריע בשאלת טיב הכתיבה הוא רמת השליטה בכל אחת משיטות הכתיבה . קונלי ועמיתות ( 2007 , . Connelly et al ) מצאו למשל כי תלמידות ותלמידים בבית ספר יסודי באנגליה ( מגן חובה ועד כיתה ו ) , אשר השתתפו במחקר שבו הושוו מדדי כתיבה בכתב יד להקלדה, כתבו בממוצע חיבורים קצרים ודלים יותר בהקלדה בהשוואה לכתיבה בכתב יד . למעשה רמת תוכן הכתיבה של החיבורים הייתה נמוכה בממוצע בשתי שנים בהשוואה לגיל התלמידות והתלמידים ( כל קבוצת גיל נבחנה בהתאם למיומנות הנדרשת בגילה ) . חשוב לציין כי בבתי הספר 11 לפירוט המחקר ראו נספח 1 .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר