1.5.2 שינויים בהכשרת מורות ומורים

עמוד:11

11 לסיכומו של חלק זה נעמוד על שלושת הממצאים המרכזיים שהוצגו בפרק : הכתיבה בכתב יד איננה אמצעי להעברת מסרים ותו לא ; היא מפעילה מערך מורכב של תפקודים וקשורה במיומנויות לימוד אחרות כמו קריאה ואריתמטיקה . לכתיבה בכתב יד יתרונות בסינון המלל, בבקרה ובזכירת תכנים . קשיים בכתיבה יכולים להשפיע על התפתחות כל מערכי התפקוד שצוינו וכן על רכיבים רגשיים כמו הערכה עצמית . תלמידות ותלמידים עם קשיי כתיבה עשויים להימנע כליל מן הכתיבה בשל הקושי שהיא מסבה להם . ממצאים אלו מראים את חשיבותה של הוראת הכתיבה בכתב יד ובמקביל מראים עד כמה היא עשויה להוות מכשול בעבור תלמידות ותלמידים המראים קשיי כתיבה . קשיי כתיבה הם אחת הסיבות לחיפוש דרכים חלופיות לכתיבה בכתב יד או כאלו שיהיו משולבות בה . בפרק הבא נתמקד באחת הדרכים החלופיות המרכזיות לכתיבה בכתב יד – הקלדה . מקורות נבחרים : * רשימת המקורות המלאה נמצאת בסוף הדוח ילון, ד' ( 2019 ) . הילד בקצה העיפרון : הכתיבה הידנית כאתגר רב-תחומי . ישראל : מכון מופת . ספר המתאר את התפתחות הכתיבה התקינה, לצד ההפרעות האפשריות במהלכה . הספר בוחן את הדרכים המצויות והרצויות להוראת הכתיבה ולהערכת כתב יד . שתיל, י' ( 1993 ) . הפסיכוגרפיה של הילד . אוניברסיטת תל אביב : רמות . ספר המתמקד בהתפתחות הציור והכתיבה של ילדות וילדים בגיל הרך, בדגש על הממד הגרפי שלהם ושלבי ההתפתחות שהם מייצגים . Dinehart, L . H . ( 2015 ) . Handwriting in early childhood education : Current research and future implications . Journal of Early Childhood Literacy, 15 ( 1 ) , 97 - 118 . מאמר הסוקר מחקרים על דרכי הוראה לפיתוח מיומנויות קדם-כתיבה בגיל הגן . James, K . H . , Jao, R . J . , & Berninger, V . ( 2016 ) . The development of multi - leveled writing brain systems ; brain lessons for writing instruction . Handbook of writing research, 116 - 129 . מאמר הסוקר ממצאים באשר לאזורי המוח המופעלים בתהליכי רכישת מיומנות כתיבה . , ) 1 ( 7 Karavanidou, E . ( 2017 ) . Is handwriting relevant in the digital era ? . Antistasis, . 167 - 153 מאמר הסוקר את החשיבות של שימור הוראת כתב היד . Van Galen, G . P . ( 1991 ) . Handwriting : Issues for a psychomotor theory . Human Movement Science, 10, 165 - 191 . מאמר מפתח המתאר את המודל הפסיכו-מוטורי לכתיבה בכתב יד .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר