1.2 מדדים להערכת כתיבה בכתב יד

עמוד:8

8 5 ( ינון ווינטראוב, 2000 ; - Feng, Lindner, Ji, & Joshi 2019 . ; Weintraub, Gilmour הקלדה 2006 , . Grill, & Weiss, 2010 ; Tucha et al ) . מדדים הקשורים לתהליך הפקת הכתיבה : שטף ומהירות הכתיבה ) fluency ( – כתיבה יעילה היא כתיבה רציפה . מדד זה עוסק בקצב ובמהירות הדרושים להפקת האותיות או התווים במשימת כתיבה . שטף תקין ומהירות סבירה של הכתיבה מצביעים על הטמעת תהליך הכתיבה והפיכתו לאוטומטי ( ילון, 2019 ) . המאמץ המושקע בכתיבה – תהליך כתיבה יעיל הוא תהליך נטול מאמץ או מופחת מאמץ . מדד זה עוסק במידת המשאבים הגופניים והקשביים המושקעים בתהליך הכתיבה . בדומה לשטף ולמהירות – ככל שתהליך הכתיבה מוטמע בצורה מוצלחת יותר כך יורד המאמץ המושקע בה . כתיבה מאומצת ואיטית יכולה להשפיע לרעה על תחושת המסוגלות של התלמיד או התלמידה ועל הפּנִיוּת שלהם להשתתף בשיעורים, לתכנן את תוצר הכתיבה ולהגיב לנעשה בכיתה . מחקרים אף הראו כי כתיבה שוטפת ומופחתת מאמץ עולה בקנה אחד עם מדדים הקשורים לתוכן הכתיבה ( ראו בהמשך ) כמו הרעיון המתואר, בחירת המילים, ארגונן ורמת הניסוח ( 2019 , . Feng et al ) . מדדים הקשורים לתוצר הכתיבה : קריאוּת הכתב ( legibility ) – תוצר הכתיבה צריך להיות ברור . מדד זה עוסק 6 קריאוּת הכתב מורכבת מהפקת ביכולת להפיק אותיות או תווים ברורים וקריאים . מבנה האות ועיצובה, ריווח בין אותיות ומילים, גודל האות, הטיית האות וכיוונה ( 2006 Graham & Weintraub, 1996 ; Graham, Struck, Santoro, & Berninger, ) . מחקרים הראו כי חיבורים הכתובים בכתב יד נאה וקריא צפויים לקבל הערכות וציונים 7 גבוהים בלי קשר לרמת תוכנם ( 2015 Santangelo & Graham, ) . דיוק הכתיבה ( איות ) – תוצר הכתיבה צריך להיות נכון, רלוונטי ותואם להוראה . מדד זה עוסק בייצוג הנכון של האות או התו המופקים בהתאם למשימת הכתיבה ( איות ) . דיוק בהקשר לתהליך הפקת הכתב נמדד בעיקר במשימות בסיסיות של העתקת מלל או אחזור מלל משמיעה . ארבעת המדדים שציינו קשורים ישירות בהפקת כתיבה ולא בתהליכים התוכניים והאומנותיים שלה . מדדים הקשורים לאיכות ( אשר אינם נידונים בהרחבה בדוח זה ) הם : איכות הכתיבה , כגון מורכבות המסרים, מספר הרעיונות המובעים או שימוש במשלבי כתיבה מדויקים ואורך המלל , כלומר היכולת להביע רעיונות באופן נרחב ומפורט . 5 סוגיה זו חשובה לענייננו שכן היא תידון בפרק הבא העוסק במיומנות ההקלדה . 6 זהו המדד היחיד ברשימה הרלוונטי רק לכתב יד ( במכשיר כתיבה או על מסך מגע ) , ומובן שאינו רלוונטי להקלדה . 7 ראו דוגמה לכך גם בישראל אצל 2005 Klein & Taub, , במחקר אשר בחן את השפעת הנראות והאסתטיות של הכתב בחיבורים של תלמידים ותלמידות בכיתה ו' על הציון .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר