הוראת מיומנות הכתיבה וההקלדה בבתי ספר יסודיים: דוח מת"ת

עמוד:3

3 הקדמה פעם חשבתי שכתיבה מול המחשב מורידה מהערך . יש משהו בפיזיות, במגע העט עם הנייר, לראות את המחיקות, את הנחשים העקלקלים שהולכים שוליים, שאפשר להבחין בתיקונים בכתב, שקסם לי . ואז התרגלתי למחשב . גיליתי שיש לזה כמה יתרונות . אין צורך להעתיק כל דבר שש פעמים, וכל טעות אפשר תכף 1 לתקן ( אהרון מגד ) . הכתיבה מאפשרת לנו להביע מחשבות, רעיונות ורשמים ולשמר אותם . לאורך השנים עוצבו דרכי הכתיבה בהתאם לטכנולוגיה המצויה, בין אם מדובר בחריטה על קירות, רישום על קלף בנוצה, שימוש בעט ובנייר ולאחרונה גם שימוש במחשב ובמקלדת . על אף שהכתיבה היא ייחודית לאדם, אין היא טבעית לו ( ילון, 2019 ) . מדובר בתהליך רכישה מורכב הדורש את התפתחותם של תפקודים שפתיים, קוגניטיביים ( הכרתיים ) וסנסו-מוטוריים ( חישה ותנועה ) הפועלים בתיאום מלא . לשם כך נדרשות הוראה והדרכה המלוות בתרגול ובאימון ממושכים . כיום בבתי הספר, בעיקר בכיתות הנמוכות, עיקר הכתיבה נעשית באמצעות עיפרון . בעבר מקובל היה להקדיש שיעורים נפרדים להוראת הכתיבה בכתב יד ולהקפיד על הנחיות תנועתיות וגרפיות מדויקות כדי ליצור כתיבה תקנית או אומנותית ( שיעורי "כתיבה תמה" בעברית ) . מקצוע הכתיבה אף זכה לציון נפרד בתעודת הלימודים ( 2010 Blazer, ) . בעשורים האחרונים הלכה ופחתה הוראת הכתיבה התקנית בעולם, ובמקביל הלכה ועלתה חשיפת הילדים והילדות להקלדה – כתיבה באמצעים דיגיטליים ( מחשב, מחשב לוח [ טאבלט ] וטלפונים חכמים ) . ההתקדמות הטכנולוגית והחשיפה המוקדמת אליה מעלות שאלות בשדה החינוך באשר לנחיצות הוראת הכתיבה בכתב יד, נחיצות הוראת ההקלדה ושעות ההוראה שיש להשקיעה בשתיהן . שאלות אלו נכונות בעבור כלל התלמידים והתלמידות במערכת החינוך, ונכונות בעיקר בעבור אלו המתקשים בכתיבה בכתב יד . בדוח זה נסקור את המיומנויות הדרושות להפקת כתיבה בכתב יד ונבחן מה אומרת ספרות המחקר על חשיבות הכתיבה בכתב יד ותרומתה למיומנויות שפה נוספות . כמו כן נעמוד על הקשרים שבין הכתיבה בכתב יד להקלדה ונבדוק מה יכולים להיות היתרונות של הוראת ההקלדה בבתי ספר יסודיים לצד הסייגים האפשריים . הדוח מורכב משלושה חלקים מרכזיים – החלק הראשון מוקדש לנושא הכתיבה בכתב יד, המיומנויות שהיא כוללת, האתגרים שהיא מציבה בפני כלל התלמידות והתלמידים והקשיים של תלמידים עם לקות כתיבה . החלק השני מתמקד בהשוואה בין כתיבה בכתב יד להקלדה . תחילה נגדיר מהי מיומנות ההקלדה ואילו תפקודים כלולים בה, ולאחר מכן נשווה את שתי הדרכים לכתיבה מבחינה תפקודית ומבחינת תפוקות הכתיבה ואיכותה . בחלקו השלישי והאחרון של הדוח מרוכזות תובנות, השגות והמלצות בנושא הוראת הכתיבה בכתב יד וההקלדה, המבוססות על ספרות המחקר ועל מסמכי מדיניות בנושא . 1 ידיעות אחרונות, מדור ' 24 שעות' ( 2007 . 11 . 27 ) .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר