4. דגשים ואתגרים במחוונים לאיתור מחוננות במחול

עמוד:27

27 שנית, מאפיינים גופניים שניתן לשפרם באמצעות אימון, כגון גמישות או כוח, משתנים בין גילים שונים, בין בני מין שונה ובין תלמידים עם צרכים מיוחדים לתלמידים שאינם כאלו . הערכה הוגנת תהיה כזו שמבחינה בין היכולות הללו, מתוך הנחה שניתן להניח ממוצע של גיל ושל מין למשל, ובמקביל להשתמש בסולמות שונים לתלמידים שלהם מאפייני רקע שונים ( או ב"פקטור" ) . לעמדה כזו לא הייתה כל התייחסות בארבעת המחוונים הראשונים שנסקרו בפרק השלישי, דבר הפוגע לכאורה בתוקף שלהם . נוסף על כך המחוונים הנסקרים בדוח זה אינם מתייחסים באופן גלוי להבדלי אישיות ותפיסה המצופים מבני גיל שונה ובני מין שונה . בסווינדון ערכו מפגש היכרות, הנתפס כמסייע להפחית חרדה בקרב בנים, אולם לא הייתה התייחסות להבדלים הצפויים בהתנהגותם, בניסיון שלהם וביכולות שלהם בזמן האיתור . שלישית, בהקשר הפסיכולוגי, מבחני אישיות יכולים להצביע על מאפייני אישיות המנבאים הצלחה, כגון הנעה עצמית, תשוקה לתחום ויכולת התמדה . פרט למחוון MAiD , כל המחוונים שנבדקו התייחסו לכך . אולם מדובר במאפיינים כלליים שאין להם קשר למחול באופן ייחודי . כמו כן נראה שניתן להשפיע על ממדים אלו – למשל להעלות ביטחון באמצעות חיזוקים חיוביים . יתרה מזה, שאלות בדבר תשוקה למחול רלוונטיות רק למי שכבר התנסו בתחום, ולכן לא ניתן לאתר באמצעותם את מי שאין לו כל היכרות עם מחול . לפיכך מתאים יותר לבחון את היחס למחול בתהליך איתור רב-שלבי . רביעית , בעקבות החולשות שנמנו לעיל של מאפיינים גופניים ומאפייני אישיות כמאתרים ברוכי כישרון במחול, ייתכן שהמדדים המתאימים ביותר לאיתור הם אלו הנוגעים ל"אינטליגנציה" במחול . מביניהם מנינו את מדד היצירתיות כמאפיין חשוב מאוד של ברוכי כישרון . המחוונים שנסקרו אכן מתייחסים ליצירתיות כמדד מרכזי . אף על פי כן לא קיימת הסכמה כיצד למדוד יצירתיות בכלל ויצירתיות במחול בפרט . זאת, בין השאר, כיוון שיצירתיות נחשבת מדד סובייקטיבי במיוחד התלוי בעמדות הבוחנים, בניסיונם ובסגנון המחול שבו התמקצעו . בהקשר זה, הניסיון של D / TAP לפרק יצירתיות לגורמים מדידים מרתק, כיוון שזה החלק היחיד שבו המחוון של תוכנית זו נעשה עמום . ההצעה של בית הספר למחול סווינדון להגדיר את היצירתיות כיישום של דמיון במחול אלגנטית יותר, אולם חסרים בה ממדים אחרים של יצירתיות והיא תלויה מאוד ביכולות ביטוי גופני . הצעה נוספת – הצעתה של שרלוק – בוחנת היבטים של יצירתיות התלויים בניסיון, והם אינם מתאימים לאיתור של ברוכי כישרון חסרי ניסיון קודם במחול . המדדים המצודדים ביותר אפוא הם אלו הנוגעים ל"אינטליגנציה" במחול שניתן לפתחה, כגון זיכרון לתנועות, הבנה מה נחשב אסתטי בתחום ובסגנון מסוים ויכולת הבעה גופנית . רוב המחוונים שנסקרו מעניקים משקל רב למדדים אלו . לפי D / TAP מדדים אלו הם אף המפתח לאיתור שוויוני, ללא התייחסות להישגים לימודיים ולניסיון קודם . כמו כן יש להזכיר את איתור ברוכי הכישרון במחול מקרב מועמדים בעלי צרכים מיוחדים . איתור כישרון באוכלוסייה מגוונת זו זונח מראש תפיסות שמרניות של גוף וגופניות לטובת תפיסות מכילות ( 2018 Aujla & Needham - Beck, ) ; אולם באופן מפתיע המחוונים המוצעים לאוכלוסייה זו זהים כמעט למחוונים הנבנים בעבור האוכלוסייה הכללית ( Aujla Redding, 2014 & ) . גם כאן יש להצביע כמובן על ציפיות שונות של בוחנים לגבי כישורים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר