2.1. מדדים גופניים

עמוד:12

12 למחול, שכן שיטה כזו מנציחה דימוי גוף מסוים, בעיקר של רקדניות, ומביאה למשטור גופן של מועמדות לאיתור כישרון ושל רקדניות חובבות ומקצועיות . הביקורת נגד בחינת מדדים גופניים נשמעת בעיקר ביחס למשתנים גופניים יציבים, כגון מבנה הגוף ו גודלו, מדד אחוזי השומן בגוף וגמישות המפרקים . קיימת ביקורת גם על המדידה של מאפיינים התלויים בגיל המועמדים, באימון קודם שלהם ובסביבתם לצורך איתור כישרון . מדובר במדידה של כושר גופני, כוח פיזי ( בעיקר במחול מודרני ובהיפ הופ ) , שיווי משקל, תיאום עצבי-שרירי ( קואורדינציה ) ו תחושה של המרחב . נטען שמדידה שלהם חסרת תוקף, שכן היא מתבצעת בגיל שבו כשרים אלו גלומים עדיין וטרם התממשו . טענה נוספת היא שכל המדדים הגופניים הללו משתנים לאורך זמן בעקבות אימונים וכן באופן טבעי במהלך ההתבגרות הגופנית ( Aujla & Redding, 2014 ) . שלישית, נטען שמדידה של מאפיינים אלו מנציחה אי-שוויון במבחני איתור, שבהם מועמדים בעלי ניסיון במחול, שפיתחו כבר כשרים מסוימים, נבחנים לצד מועמדים חסרי כל ניסיון ( 2010 , . Walker et al ) . תחושה פנימית של הגוף ( פרופריוספציה ) ו גמישות שרירים הם משתנים שיש הרואים בהם תכונות מולדות ויציבות, הגם שבשנים האחרונות נוטים לראות בהם כשרים הניתנים לפיתוח . לכן שני סוגי הביקורת נשמעים לגביהם . להלן מוצגים בקצרה מדדים גופניים מרכזיים הנבחנים באיתור ברוכי כישרון במחול . חלק מהם ניתנים לפירוק ( למשל כוח פיזי, שניתן לבחון בחלק גוף עליון ובחלק גוף תחתון בנפרד ) . חלק מהמדדים שאינם מופיעים הם צירוף של כמה מאפיינים – למשל "זמישות" ( agility ) , שהיא חיבור של כוח פיזי, גמישות ושיווי משקל . ההגדרות להלן עוקבות אחרי רשימה שמציעים ווקר ועמיתיה ( 2010 , . Walker et al ) ומבוססות במידה רבה עליה ; חלק מההגדרות מבוססות על מקורות נוספים, כפי שמצוין בטקסט . בצד המונח העברי מוצגים מונחים לועזיים המקבילים לו . 1 1 2 מאפיינים גופניים מולדים מבנה גוף וגודלו ( Anthropometry, body fat, body size ) : באיתור רקדניות ברוכות כישרון, בעיקר בבלט קלסי, קיימת נטייה להעדיף רקדניות בעלות מבנה גוף צר, אחוזי שומן נמוכים בגוף וכאלו המאחרות להתבגר ( late maturer ) . כמו כן יש העדפה לרקדניות בעלות גוף קטן, משום שקל להניפן . גמישות מפרקים ( hypermobility ) : גמישות מפרקים מאפשרת טווח תנועה רחב, שהוא תכונה חשובה בריקוד ובעיקר בבלט קלסי . עם זאת חלק מהרקדנים בעלי הגמישות במפרקים סובלים מגמישות יתר, שעלולה להוביל לפציעות . לכן ייתכן שלא כדאי להדגיש מאפיין זה . יש לציין שאף על פי ששני מאפיינים אלו הם מולדים ויציבים, הם מייצרים דגם שרקדנים מנסים לחקותו . התוצאות, מלבד תסכול, עלולות להיות פגיעה בגוף של מועמדים ושל רקדניות ורקדנים מקצועיים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר