מבוא

עמוד:10

מבוא 10 עם המצב הלימינלי, עם היפוך הקטגוריות ועם החריגה : הנמוך הופך לגבוה, הטמא הופך לקדוש והאסור הופך למותר . דרך היפוכן וקריסתן של הקטגוריות, אשר בימים כתיקונם מובחנות זו מזו בחדות, הטקס מייצר את התנאים לשינוי ולמעבר . הטקס הוא מעין הכנה למפגש של הקהילה עם הקדושה ולכן על השאיפות הארציות לסגת והסדר החברתי הקבוע נידון לשכחה . הטקס - כלומר 1 המצב הלימינלי או הקרנבל - הוא היפוך של הסדר המשמש לעיגון הסדר הקיים, ולכן יש לו אפיונים של מצב חירום, של חריג המעגן את החוק בעצם הוצאתו מהכלל ( שמיט 2005 ) . לא מקרי הוא אפוא שהתהליך הטקסי כולל לעיתים קרובות מעשי הקרבה של שעיר לעזאזל לטובת הקהילה, ולא מקרי הוא שהטקס יוצר תחושה רבת עוצמה של "כולנו אחד" באמצעות הטרנסגרסיה האלימה . בעת התרחשותו של הטקס, כל פעולה היא לכאורה רק חיקוי של סכמה מקובלת שמקורה בעבר, אולם כמבע ביצועי, הפעולה הטקסית - ובכלל זה האלימות החורגת - אינה רק מעשה של שעתוק אלא תמיד גם יצירה מחדש . במהותו הטקס הוא תנועה ממצב אחד לאחר, ״טקס מעבר״, המערֵב חדש וישן . השימוש בחדש לצד הישן מאפשר לצמצם את הפער בין העתיד המצופה לבין ההווה הנוכח, משום שתמיד מרחפת על המעבר הסכנה שלא יצלח . ואמנם, ההתנחלות בכל צורותיה מסמלת חזרה סמלית וטקסית על צורות מהעבר בפנייתה למופעים קודמים של סְפָר ציוני, לאידיאל החלוץ, לימי חומה ומגדל, לקיבוץ ולמושב . החיקוי הטקסי, המודע לעצמו על פי רוב, יוצר בדיעבד את הקשר אשר לכאורה קיים בין העבר לבין העתיד . עם זאת, לאלימות הסְפָר יש משמעות טקסית, שכן היא מכוננת את הנוכחות של הריבונות היהודית העתידה להתממש בעקבות ביצוע מחודש . האלימות כפעולה טקסית היא אינדקסיקלית ( indexical ) ופרפורמטיבית ( performative ) כאחת : היא מייצגת את השליטה היהודית במרחב וגם מייצרת אותה . מכאן שאלימות הסְפָר דומה באופייה לאלימות שזיהה ולטר בנימין ( 2006 ) במשטרה המודרנית : נוכחות מיתית, המבוססת על מזיגת זמנים, על חזרה על מוסכמה מקובלת ( פנייה לחוק, לאלימות קודמת ) ועל איום ביחס לעתיד לבוא . אלימות משמרת הכוללת תנועה יצרנית, המציבה את החוק וממציאה אותו בשעה שהיא מפרשת אותו ; אלימות כנוכחות הווה, המובנת כזכות לממש את גחמות הסובייקט הריבוני באופן מיידי, ללא הפרעה וללא מגבלות . חירות המפורשת כריבונות - כזכות למימוש עצמי ללא תנאי - זוכה לתמיכה מהאידיאולוגיה השלטת של התקופה . עקרונות היסוד של הדוֹגמה הניאו- ליברלית, המבכרים ביזור ממשלי והפרטה, קוראים לאזרחים לגלות ״יוזמה 1 . 2009 Turner 1969 ; Zemon - Davis 1975 ; Bakhtin

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר