|
עמוד:10
10 החיים ; הערך של כבוד האדם — שבחוק היסוד נקרא גם ערך האדם ; והיותו של האדם בן חורין — הם התשתית לזכויות היסוד של האדם בישראל . שלושה אלה — החיים, הכבוד האנושי והחירות — מרכיבים יחד את פסגת הערכים של המשפט הישראלי . לא למותר לציין כי ערך האדם הוא הערך הפותח שלישיה זו, וכי מקובלת התפיסה שלפיה החיים והכבוד האנושי קודמים לחירות, בעיקר משום שהחירות של פלוני עשויה להתנגש בחירותה של אלמונית . לכבוד האנושי — הרי הוא כבוד האדם באשר הוא אדם — שני תפקידים בחוק היסוד שלנו : הוא זכות אדם ספציפית שאין לפגוע בה אלא בתנאים מסוימים הקבועים בחוק היסוד עצמו, וחובה להגן עליה ; והוא גם המקור לזכויות אדם רבות אחרות, והשורש שלהן, וגם אמת המידה לחשיבותן : ככל שזכות קרובה יותר לזכות לכבוד האדם ומממשת אותה, כך חשיבותה עולה . לזכות לכבוד אנושי כמה היבטים, ולשלושה מהם, כמו שנראה, זיקה מובהקת למערכת הבריאות . ההיבט הראשון הוא זכותו של האדם שיתייחסו אליו באופן אנושי, שלא יושפל על ידי אחרים או יוחזק בתנאים משפילים, כלומר שיתייחסו אליו תמיד כאל מי שנברא בצלם האל, כמי שהוא תכלית לעצמו ואף פעם אינו רק אמצעי להשגת מטרה שהיא חיצונית לו . מתוך היבט עקרוני זה נגזרים כמה מאפיינים של הזכות לכבוד : ( א ) הזכות לכבוד אנושי חלה על כל בן אנוש מעצם השתייכותו למין האנושי ונתונה לכול במידה שווה . אין מדובר בנכס שיש לרכוש על ידי השקעה . הכבוד האנושי אינו תלוי במעשיו של אדם ובתכונותיו . זה כבוד שאין צורך לעבוד כדי לזכות בו . הוא נתון לאדם מתוקף היותו כזה, גם לאנשים שאינם מסוגלים לפעול באופן מוסרי ותבוני, וגם לרעים שבאנשים, ללא יוצא מן הכלל . משום שאינו מותנה בדבר, תכונת האנושיות שבנו מזכה כל אחד מאיתנו במידה שווה של כבוד . ערכם האנושי של בני האדם שווה . ייתכנו הבדלים בשמם הטוב ובכבודם החברתי, המושפעים מהתנהגותם ומתכונותיהם, וכן במעמדם של בני האדם, אבל לא במידת זכאותם לכבוד אנושי . 1 ( ב ) בניגוד לאופי הרווח של זכויות האדם — שהן יחסיות, ובהתנגשות ביניהן ובין זכויות אחרות או אינטרסים ציבוריים הן נסוגות כדי לאפשר מרחב מחיה לזכות
|
|