הקדמה: כבוד האדם וצלם אלוהים

עמוד:12

כבוד האדם וצלם אלוהים — שוויון ושוני 12 מאפיין דומיננטי במקורות היהודיים, המאתגר את תפיסת כבוד האדם כפי שהובן במסורת הליברלית ומאפשר דיאלוג פורה עמו . אין ספק בכך שהעשרת הרעיון של צלם אלוהים במשמעויות נוספות התאפשרה רק הודות להתפתחות ההבנה במושג כבוד האדם בעולם המערבי . עקרונות של שוויון וחירות שהובהרו וחודדו בעולם המערבי אפשרו למעוניינים בכך לחשוף יסודות דומים הנובעים מהתפיסה המקראית של צלם אלוהים . עם זאת, ברור שצמיחתם של יסודות אלו בערוגת המסורת היהודית הייחודית העניקה להם גוון שונה . ישנה נטייה לטשטש את ההבחנות בין כבוד האדם לצלם אלוהים, מתוך מגמה ראויה של מציאת המכנה המשותף בין הקבוצות החברתיות השונות הדרות יחדיו במדינת ישראל . מגמה זו משתקפת בין השאר בהסתפקות במונח "צלם" כדי 5 מובן לתאר את כבוד האדם או בשימוש ביציר הכלאיים הלשוני "צלם אנוש" . ששימוש זה מצביע על הריקות ההגיונית שבמונח "צלם" ללא עיגונו במשהו הנמצא מעבר לו . שהרי צלם מבטא דמיון של משהו המתייחס למשהו אחר . עם זאת, שימוש זה נועד להטעין את כבוד האדם בערך רב היונק מן המסורת 6 המקראית על כל האסוציאציות התרבותיות המתלוות לו . שימוש במונחים מסורתיים במדינת ישראל מאפשר שיח ציבורי משותף לכל 7 במידה מסוימת של צדק אפשר כאמור גם להצביע הקבוצות התרבותיות במדינה . על העובדה ההיסטורית שהמונח "כבוד האדם" התפתח מן המונח "צלם אלוהים" כבסיס לרציפות בין המונחים . בכל זאת, ההבדל בין מבני העומק של שניהם בסיסי כל כך, שקשה לראות כיצד לא נובעות מהם הבנות שונות בנוגע לערכי השוויון והחירות . 5 ברק, כבוד, עמ' 274 ; קרפ, כבוד, עמ' ,143 הערה 57 ; בלידשטיין, כבוד הבריות, עמ' 99 . הלוגו של תנועת "בצלם" מרמז על מקורו המקראי גם בכך שהוא משמר את הסימנים של טעמי המקרא על המילה . 6 ראו סטטמן, כבוד, עמ' ,555 הערה 50 . 7 אפשר לתמוך מגמה מטשטשת זו בתפיסתו של ג'ון רולס בנוגע לערכה של "ההסכמה – שבחפיפה" בביסוס יציבותה של המדינה הליברלית . ראו רולס, צדק כהוגנות, עמ' 335 - 355 .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר