|
עמוד:5
מ ב ו א מסכתות תמיד - מידות 5 להישמר כך גם בעתיד ( להלן פ"ב מ"ה ) , "וכן הן עתידות להיות", וזאת בהסתמך על נבואת יחזקאל . המקורות מסתמכים פעמים מספר על ספר יחזקאל, אבל ברור שהתכנית הכללית של ספר יחזקאל אינה הולמת את מקדש בית שני ( לפחות זה המתואר במשנה ובמקבילותיה, או ביוספוס ) . חז"ל לא ראו בנבואתו מקור שצריך להתאימו למציאות, וודאי שלא תיאור שלה . הם אף לא טענו שהמקדש העתידי אמור להיות באותה תבנית . אדרבה, ייתכן שתיאור המקדש ביחזקאל היה חלק מהסיבות להיסוס האם לראות בו חלק מכתבי הקודש 6 . עם כל זאת ברור כיצד היוו תיאורי ספר יחזקאל השראה לתיאור במשנה, ואת הראיות לכך הצענו במקומן, וסיכמנו אותן להלן . מסכת מידות מעניקה תיאור "שטוח" של המבנה . אין בה ריבוד היסטורי . אנו יודעים על כמה שיפוצים גדולים שנעשו במקדש, וודאי שונו פרטים, אך המשנה מתארת מבנה אחד . ברם עיון בפרטים כפי שייערך להלן מגלה שלפחות חלק מהמשפטים הולמים רק מקדש קדום, מפואר הרבה פחות מהאחרון . רוב התיאור מתייחס למקדש האחרון, אך נשמרו בו קטעים של תיאורים קדומים . למעשה הצלחנו להצביע רק על שני פרטים החשודים כקדומים ( מידות פ"ג מ"ז - מ"ח ) . אבל ייתכן שזה ההסבר לפרטים נוספים, כגון מספר שערי הר הבית, שאלה שבה נעסוק להלן . אנו מניחים שוודאי נפלה שכחה בפרטים . ואכן רבי אליעזר בן יעקב משתמש פעמיים במשפט "שכחתי מה היתה משמשת" ( עצם החזרה על אותו רעיון באותו ניסוח הוא מסממני ההכפלות הרווחים במשניות זיכרון המקדש ) . ביטוי זה מלמד על שכחה, אך הוא נדיר ומעיד שלפחות בעיני חכמים הם זוכרים את מבנה המקדש . גם המחלוקות מעידות על בעיית השכחה, כגון המחלוקת האם עזרת ישראל ועזרת כוהנים היו באותו מפלס ( מידות פ"ב מ"ו ) . יתר על כן, מיעוט המחלוקות בקבצים שבידינו ( כל קובץ לעצמו ) מלמד שהעורכים האחרונים רצו להשכיח את המחלוקות, מן הסתם כיוון שראו בהן ערעור אפשרי על סמכות המסורת . עם זאת, בין המשניות השונות השייכות לסוגת "זיכרון המקדש" יש מחלוקות פנימיות, כגון המחלוקת על מספר שערי המקדש ( מידות פ"א מ"ד ופירושנו לה, או תמיד פ"א מ"א ומקבילתה בתוספתא, כפי שנעלה בפירוש המשנה ) . הווה אומר, היעדר המחלוקות ( או מיעוטן ) הוא פרי עריכה של העורך בכל משנה ומשנה, והקובץ הקדום כלל מחלוקות ומקורות סותרים . לעריכת הקובץ היו מטרות . אנו ניסינו להציג את מטרות התיאור של המקדש בדיוננו במשנת שקלים . עתה, לאחר סיום כל משניות המקדש, אנו יכולים לתקן מעט את הסיכום שם . 6 ראו פירושנו לידים פ"ג מ"ה .
|
הוצאת משנת ארץ ישראל
|