|
עמוד:4
מסכתות תמיד - מידות 4 מ ב ו א עמדנו על התפיסות המאוחרות שבהם 4 . מסתבר שבפרקים אלו התשתית העיקרית היא דיוני בית המדרש שמהווים ניסיון לשחזור מאוחר של הסדרים הקדומים, וזאת לא על סמך זיכרון אלא בעיקר על תשתית הלכתית מאוחרת . עם זאת, גם בפרקים מסוג זה משוקעות לעתים מסורות היסטוריות . כזה, למשל, היחס בין משנת נזיר למשנת נדרים . במשנת נזיר שְלל זיכרונות מהימנים, מסכת נדרים לעומת זאת מתמקדת בנדרי ההבאי שרווחו בחברה היהודית שבה פעלו התנאים . מסכת מידות מתארת לפרטי פרטים את המקדש בשלהי ימי הבית השני . היא מעניקה תמונה מפורטת של מידות ופרטים שאין כמותה בעולם הקדום . בספרות היוונית והרומית נמצאו אמנם תיאורי מבנים, בין אם בהקשר דתי ובין אם בהקשר תיירותי יותר, של הבא לבקר במבנה, עם זאת אין בידינו תעודה כה מפורטת וכה בלתי סכמטית של מבנה מסובך ומורכב, על מעבריו התת - קרקעיים ופרטי הגג . המסכת ממשיכה בכך מסורת מקראית של תיאור המשכן, תיאור מקדש שלמה ותיאור מקדש יחזקאל . כולם בפרטי פרטים, אך מסכת מידות גדושה בפרטים הרבה יותר מאשר היצירות האחרות . במקביל בידינו תיאור אחר של המקדש המשקף את עמדת כתות מדבר יהודה ( מגילת המקדש ) ; הוא שייך לסוגה מיוחדת של תיאור מבנים שבה חוברו עוד יצירות כיתתיות ( כגון מגילת ירושלים החדשה ) . גם יוספוס הקדיש פרקים ארוכים לתיאור הפרטים של המבנה 5 , וגם חיבורים אחרים מתארים את המבנה . כך איגרת אריסטיאס, וכך סופרים זרים . אבל כמובן תיאורם קצר ונופל בהרבה, בתשומת הלב לפרטים, מיוספוס ומהמשנה . השאלה המרכזית היא האם היה לתנאים ארכיון מסודר שבו פרטי התכנית, או שמא שִחזרו זאת מן הזיכרון . יש להדגיש שגם אדם רגיל הרוצה לתאר מבנה שעיניו רואות יתקשה לתת מידות מדויקות למרחק של הדלת מהקיר וכיוצא באלו . לפיכך הניחו חוקרים שהיו לפני חז"ל ארכיונים מסודרים . הצעה חילופית אפשרית לכך היא שכבר בימי הבית שיננו את פרטי המבנה כחלק מהלימוד . המידות לא היו פרי התרשמות של העוברים במקום, או של עולי הרגל, אלא תורה שאותה שיננו כמו פרטי הלכה . תכנית ירושלים של כתות מדבר יהודה, לעומת זאת, כמו גם תכנית המקדש שלהם, היא סכמטית ותאורטית . היא בבחינת תורה חליפית הפוסלת את המקדש הנוכחי ואת מידותיו ומציעה חלופה . עוד בטרם נברר את פרטי התכנית של המקדש לפי חז"ל, מן הראוי להסיק מכך שהנושא היה חשוב לקדמונינו . הפרטים של מבנה הקודש היו חשובים לכל בני הדתות, ומן הסתם ניתנו למידות הסברים תאורטיים ותאולוגיים . גם להלכה היהודית חשובים היו פרטי המקדש, אם כי לא נקבע במפורש שפרטים אלו נוקשים . בכל המסכת נאמר רק פעם אחת שפרט מסוים צריך 4 רוזן - צבי, טקס . 5 מלח' ה, ה 1 - 8 ( 184 - 247 ) ; קדמוניות טו, 380 - 425 .
|
הוצאת משנת ארץ ישראל
|