מבוא

עמוד:8

מסכתות תמיד - מידות 8 מ ב ו א לכך . כך, למשל, העלינו בדיון על קרקעות המקדש . חז"ל הסתייגו מהחזקת קרקעות, אך פה ושם אנו שומעים על קרקעות השייכות למקדש . גם התיאורים המדירים את המקדש מהמערכת העסקית אינם נשמעים רֵאליים . קניין כספי בהיקף כה גדול אינו יכול להימנע כליל מהסדרים עסקיים כלשהם . מעתה עלינו לשאול מה רצו חכמים להדגיש בתיאור זה, בין אם הוא מדויק ובין אם הוא משופץ או מעומעם . בשלב זה נסתפק בהצגת השאלות בלבד, ויש מקום לבירור מחודש של השאלה לאור מכלול הנתונים העשיר שבידינו . אנו משערים ומניחים שהנימוקים ההלכתיים המאוחרים ( המציאות החברתית המאוחרת ) פולשים לעתים קרובות לתוך התיאור ההיסטורי הקדום ( הזיכרון ) , ומעצבים אותו או מתקנים אותו . בדרך כלל הטענות הללו הן בחזקת "שמא" : מי יתקע לידינו כף שאכן כל הפרטים קדומים ? אך לעתים ניתן לראות בבירור כיצד חכם מאוחר מתקן את הניסוח הקדום . עדות לכך מצאנו, למשל, בפירושנו למשנת תמיד פ"ה מ"ב, וכן גם בפירושנו לשקלים פ"ז מ"א . עם זאת יש להודות שבדרך כלל אין ראיה לטענה של תיקון העדות הקדומה . את החשש מעלים החוקרים, לא מעט מתוך חוסר אמון בעצם ההיתכנות של זיכרון קדום . אנו סבורים שאין ספק בכך שהיה זיכרון קדום מוצק . לא ייתכן שמהמקדש המפואר לא נותרו זיכרונות, כשם שכיום אנו זוכרים את הדורות הקודמים, את תקופת הקמת המדינה ואת סבלות השואה . אלו מסופרים מאב לבן ולבת, ונשמרים ברמה זו או אחרת . מובן שזיכרון המקדש חשוף היה לכל פגעי הזיכרון שחשף המחקר הפסיכולוגי בן זמננו ; לפיכך אנו מקבלים את התיאור הבסיסי שבמשנה כתיאור היסטורי ( להלן ) , ומצביעים על נקודות שבהן השפיעו השיקולים האחרים ( עיצוב תאולוגי, ספרותי או סתם שכחה ) על עיצוב המסורת שהגיעה לידינו . האמינות ההיסטורית השאלה המרכזית, מבחינתו של פירושנו, היא האם קובץ זיכרון המקדש כולל זיכרונות היסטוריים מדויקים . במחקר ובפרשנות המסורתית נדונה השאלה, וניכר שהדיון טעון ומתוח . הפרשנות המסורתית, כולל של אלה הנעזרים בספרי יוספוס ובממצאים הארכאולוגיים, היא שהמשנה אמת, ולכל היותר ניתן לפרשה מעט, אך עיקר תפקידנו לאמתה, למצוא לה ראיות וללמדה לציבור . במחקר רווחו דעות שונות . תיאורו של אבי יונה את המקדש מתבסס על מסכת תמיד - מידות 12 , ללא כל בדיקה נוספת . בהמשך המחקר נתקלו חוקרים בסתירות, ובדרך כלל נדחו דברי המשנה מפני עדויות אחרות, ובעיקר מפני עדותו המפורטת של יוספוס 13 ( להלן ) . 12 אבי יונה, מקדש . 13 ראו דיונו של לוין, מקדש . לגישה מאוזנת ראו בן ארי, הר הבית .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר