מבוא

עמוד:7

7מבוא שמלאחר דור יבנה השתנתה המציאות החברתית והלכות טהרה נזנחו, ואף בדור יבנה ספק אם רוב הציבור שמר את הלכות טהרה לכל דקדוקיהן הנדרשים בספרות התנאית . אחת השאלות שאנו שואלים, בעיקר בפרקים העוסקים בהלכות הבית, היא האם לחכמים מסורת היסטורית או שדיניהם משקפים את התפתחות ההלכה בדורות התנאים, ואת שיקולי אנו יודעים כבר שבדרך כלל שני המרכיבים 1 בית המדרש התנאי . בעקבות מסכתות קודמות רות מסורות כמו שהן היו בעבר, אבל בדרך כלל המסורתהללו מעורבים . כלומר לעתים נמס הקדומה כבר עובדה בבית המדרש התנאי . דוגמה מובהקת לכך הראינו בדיון על חטאת עוף שנפסלה שבזמן המקדש הושלכה לאמת הניקוז ) ביוב ( או למצבור אשפה, והיו נוהגים שונים בע קבורה או שרפה כדרך מכובדתבעניין, ובית המדרש התנאי מדור אושא ריכך את ההלכה ות ו ( . מעניין שבמסכת קיימת קטגוריה הלכתית של "ז מ"להשמדת קרבן שנפסל ) ראו פירושנו לפ . הגדרתה היא ההגדרה הארגונית ההיסטורית וחכמי המשנה העדיפו להשתמש "קרבנות ציבור" באבחנה ובמינוח היסטוריים, ולא במינוח משפטי מקביל . נראה שבמקרה זה המסורת שיש לחכם ושנמסרה כעדות אינה מונעתא"ד מ"בפירושנו לפ מחלוקת מצדו של חכם אחר שגם הוא עוד זכר את בית המקדש ) רבי אליעזר ( . כך גם לגבי בעלי מומים, עדותו של רבי חנינא סגן הכוהנים אינה מונעת את רבי עקיבא מלחלוק ) משנה, זבחים ד ( שרבי חנינא מייצג נוהג מחמיר ובמקביל לו היה"מו"ג ( . במקרה זה פירשנו ) להלן פ"ט מ"פ גם נוהג ) עממי ? ( מקל . בלשון אחרת, המחלוקת קדומה אלא שבימי הבית לא נשאה אופי של מחלוקת משפטית מוגדרת ונתונה הייתה לנוהגים שונים וגמישים במקצת . ו אולי יש לעדן"ז מ"ריבוי מחלוקות הוא בדרך כלל סימן להיעדר מסורת . בעקבות המשנה בפ את המשפט ולנסחו שמחלוקות מאוחרות עשויות להיות מבוססות על חומר קדום שבבית המדרש התנאי המאוחר כבר נצרכו לשנותו, בעיקר עקב חדירתם והשתלטותם של ערכים ה ( , וגם במשנה ב"ג, מ"א, מ"הלכתיים אחרים . כך למשל בפרק א מופיעות מחלוקות מספר ) מ ג "א משתמעת מסורת חלקית, ובפ"ג מ"ל היעדר מסורת היסטורית . כמו כן מפבפרק זה נעמוד ע ג ריבוי מחלוקות . כל אלו הם סממנים להיעדר מסורת ולפיתוח הלכתי מאוחר ו'מלאכותי' "מ כלומר פיתוח המבטא את ערכי בית המדרש התנאי הבתר מקדשי . . ואותן מנינו לעיל, שונו מצד שני, במסכת מובאות כמה מסורות הנראות כאותנטיות . חלקן, נוכח היעדר – בבית המדרש התנאי, זאת אף שבזמן התנאים הן כבר לא היו הלכה למעשה המקדש, אבל חלקן המשיכו לשרור בבית המדרש התנאי ) כתפיסה תאורטית כמובן ( . כך, למשל, מחיר"ו"אתנן"ה ( , אבל המונחים"ה מ"לשונות התמורה והחילול הן כנראה מימי בית שני ) פ . ראו המבואות לביכורים ושקלים, לעומת זבחים ומנחות 1

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר