מבוא

עמוד:8

מסכת בכורות 8 . יש להניח 2 ומנמקה בנימוק של שוויון ) כולם משלמים מחיר שווה ( את המצווהפילון מזכיר ולטעון שהוא מביא את דברי התורה קחשהכיר את ביצועה של המצווה, אך שוב ניתן להיד ת המצווה, אבל יש לזכור שבפועל חשיבותה הכלכליתאבלבד . לעומת זאת יוספוס אינו מזכיר לא הייתה גדולה . דווקא במקור חוץ רבני נרמזת המצווהון הבןוהחברתית של מצוות פדי . 3 ומודגש שהיא נעשית במקדש, ברם האזכור בלתי ברור ובעייתי בפני עצמו שהייה במערות הבפירושנו לפרק ח ) מ"ד ואילך ( עמדנו על בעיות הלכתיות שהתעוררו בזמן שהרקע הוא רֵאלי . בל ברורהמסתור לאחר מרד בר כוכבא . אמנם אין אלו סיפורי מעשה, א בפירושנו שם נביא מקרה שבו הנשים מבצעות את פדיון הבן . אמנם ההלכה פטרה אותן נה, כמתואר שם, ובהיעדר הבעלים, אפשר שהאישה תבצע את כסממצווה זו, אבל בתנאי ה צוות הגבר ולא מצוות האישה . מעבר לכך אין בידינו עדויות תנאיות עלמהפדיון, אף שזו ה זו . רת מצוושמי בתלמוד הבבלי מובאים סיפורים מספר על קיומה של המצווה הלכה למעשה, כגון על נוהגו אנו שומעים שם על אמורא נוסף העוסק כנראה במצווה זו ןכשל רב כהנא ) קידושין ח ע"א ( , ו ר אחר הוא על רבי שמלאי שהגיע למקום אחד ונשאל על סדרי הברכותוהלכה למעשה . סיפ כא ע"ב ( . בתלמוד למשנתנו ) נ ע"א ( מובא סיפור על רב אשי שפדה את בנו . פסחים ק ) בבלי, נ ע"א ( . הדיון הוא מעשי ואינו - ע"בטדיון מעניין הוא על ערכם של חמשת השקלים ) בבלי, מ ורי ( , אלא גם בתחליף המעשי לכך בימיהם של צמסתפק בתיאור המטבע ההלכתי ) מנה , והחשוב ביותר 5 רא סרסיא ) בבלי, מט ע"ב ( יסת, א 4 רבאחכמים . בהקשר זה נזכר דינר ע מו גם עלצע, כלומר מטבע של הדריאנוס שכינה 6 לענייננו הוא דינר "הדריינא טריינא שיפא" . 041ים א,על החוק 2 יום לפי התורה, העמידו אותו לפני ה' ,40 שההאי . נאמר שם שבמלאות ימי טהרה של 23 - 22לוקס ב 3 " . הכוונה לפסוקים בשמות יג ב ; יב . אלא"ככתוב בתורת ה' כל פטר זכר רחם יקרא קדש לה'דש ( ) במק יתר על כן, המצווה היאוהעברת" ) שמות יג יב ( מחייב התייצבות במקדש . ששם אין רמז לכך שהמונח " כשרם מדובר בכוהן פעוט, בנו של זכריה, כוהןג ש וצהמוררק בישראל ולא בכוהנים, ולפי התיא ומכובד . מקורו של השיבוש אינו ברור ; הוא הולם את הפולמיקה הנוצרית אך לא את ההלכה המוכרת לנו . הוא שרבי אמי ) מאה שלישית ( מתייחס, סבור שהוא דינר כסף נבטי . הקושי 230 - 922מ' שפרבר, כסף, ע 4 פשר שהכוונה ה . אלספיר 106 - י עם סיפוח נבטיאה לאימפריה, בחוקך לית הלכסף נבטי שהפסיק להיו לדינר של תדמור שפרחה עד אמצע המאה השלישית, ובבבל הילכו מטבעות שלה . . 68ף, עמ' סטטר סורי ? ראו שפרבר, כס 5 שםסח ומדגיש שאין לגרוס טרָיָאָנה והאדרינא, כלומר שמדובר בשפרבר, בהערה ארוכה שם, דן בנו 6 לא משום שלפי ניסיוננו האות וי"ו במקריםסח אעתנו אין ספק בצדקתו, ולא בגלל בירור הנולדד . אח ושו שהמטבע משופשף רבים איננה וי"ו החיבור אלא באה להסבר או להדגשה . שיפא, או שייפה, פיר םשומוס, ת את הנוסח טוֹריאָנא הדריאנא, כלומר מטבע צורי של האדרינמשום שימושו הרב . יש לדחו ראו דיונו של שפרבר . לדעתנו הדגש הוא על דינראהכסףבימיו כבר נסגרה מטבעת צור . על שוויו שלש

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר