|
עמוד:13
מבוא : "מאיזה כוכב הגעת לכאן ? " 13 בעיקר מחקלאים ערבים בגדה המערבית ובירדן . השיח העיקרי, הקדחתני והארסי לעתים בקרב מרבית הציבור הדתי בארץ, נגע לשאלה האם יש תוקף והצדקה לניצול פרצות ודרכי הערמה הלכתיות, שנועדו להתיר ליהודים לקנות מחקלאים יהודים ולהקל בכך על כלכלת הארץ המתפתחת ? למסורת ההלכתית יש היסטוריה מפוארת של הנפקת פתרונות יצירתיים בשעת הדחק של הציבור . רבני הדור, שהתוו פתרונות הלכתיים בנושא השמיטה ושסמכו ידיהם על פתרונות אלו ( בעיקר "היתר המכירה" ) , היו מן הגדולים והידועים בארץ, ובכל נושא אחר דבריהם התקבלו בהערצה . כל זה לא הועיל . נדמה היה שמלחמה עומדת להתלקח סביב השאלה האם מזון שגודל ושנמכר בהסתמך על הפתרונות ההלכתיים הללו הוא כשר למאכל . באותה נסיעת מונית ירושלמית, חלפנו ליד מסעדות שהציגו בגאון שלטים המכריזים, "כאן שומרים שמיטה לחומרא" כלומר : איננו מסתמכים על תחבולות ופתרונות הלכתיים הנגועים ברוח דתית לאומית . כפי הנראה, עם ישראל ידע להתמודד עם הרוח העשירה של היהדות רק על ידי צמצומה לשאלה של אילו מזונות מותר או אסור לאכול, באילו בתי עסק אפשר לקנות, ועל אילו משפחות אפשר לסמוך שיקפידו מספיק בנושא, כך שאפשר לאכול על שולחנן בלב שקט . בַּמקום שבו קיוויתי בכל מאודי למצוא תחייה רוחנית ערכית לעמנו, מצאתי מנהיגות רבנית העורמת תלי-תלים של איסורים מפוקפקים . חשתי שהם נוטים לאסור מתוך רפלקס לא-מוסבר, המלוּוה במאמץ לדחוק הצדה ולהשתיק כל קריאה לשיח דתי חלופי, המבטא דעה אחרת או סדר עדיפויות שונה . בנסיעתנו המשותפת שחתי באריכות ובלהט באוזני נהג המונית על שאט הנפש שהעלתה בי צרות המוחין שבה נקלטו ערכי התורה בתודעה הרוחנית דתית של האומה, ופרסתי לפניו את חזוני כיצד הכול יכול היה להיות אחרת . כאשר סיימתי – או שמא רק עצרתי לשאוף אוויר – הוא הפנה אליי מבטו, וביקש לשאול שאלה יחידה . מובן שהייתי דרוך לשמוע אותה . שאלתו, בעברית צחה נוסחה כך : "מאיזה כוכב הגעת לכאן ? " הבנתי למה התכוון . לא פעם חשתי שהגעתי מכוכב אחר, שונה בתכלית מזה שעליו חלמתי עת שימשתי רב בקהילות בצפון אמריקה, ואף שונה מהעולם שאני חולק עם חבריי הישראלים . החרדים דבקו בנחישות בסירובם להכיר בכך שייסודה של מדינה מודרנית נושא משמעות מהותית כלשהי לנאמני המסורת העתיקה, או תובע תגובה חדשנית או יצירתית כלשהי מצד פוסקי ההלכה . אדרבה, נדמה היה כי מטרתם הבלעדית הייתה להפוך את המדינה לשחזור של העיירה הגלותית .
|
|