פתח דבר

עמוד:12

12 חמודות אתה ושמירה על הזהות היהודית בתוך סביבה נכרית מאיימת , כפי שעולה מדברי חבריו של דניאל , שהיו מוכנים ליפול לתוך כבשן האש ובלבד שלא ישתחוו לפסלו של נבוכדנצר ) דנ ' ג 17 - 18 ( ; מדברי חברי דניאל שם יכולים היו החכמים לבסס רעיון מכונן נוסף : אין להתנות את עבודת הבורא בשכר ויש מחויבות לעבוד את האל גם ללא גמול , בדומה לדברי אנטיגונוס איש סוכו : " אל תהיו כעבדים המשמשין את הרב על מנת לקבל פרס אלא הוו כעבדים המשמשין את הרב שלא על מנת לקבל פרס " ) משנה אבות א , ג , עמ ' 353 ( . לדברי חנניה , מישאל ועזריה , הקדוש ברוך הוא יכול להצילם מן האש , אך מכל מקום אין להם ודאות שכך יקרה , ולא בכך הם תולים את התנהגותם ; חכמים יכולים היו לבסס 6 ועוד . מן הכתוב בספר דניאל גם רעיונות הקשורים לפמליה של מעלה ספר דניאל זכה לעיון מחקרי בעת החדשה והוא משך את ליבם של חוקרים רבים שראו בו ספר היושב ב " תפר " שבין ספרות המקרא לספרות הבתר מקראית . הוא נחקר מזוויות רבות ומגוונות ונזכיר רק חלק מהן : מבנה הספר ועריכתו , הרקע ההיסטורי העומד בתשתית הספר , זמן חיבורו של הספר , זיקתו לספרות החצר המקראית והבתר מקראית , נוסחאות תרגום השבעים לספר , שיבוצו בקנון המקראי , המקורות הטקסטואליים הקדומים של הספר וזיקתם לתרבויות הקדומות , הזיקה בינו לספרות הבתר מקראית , התיאולוגיה של הספר ועוד . מעטים יותר הם המחקרים העוסקים בפרשנות הקדומה לספר דניאל , בפרט בכל הנוגע לספרות חז " ל . יש שהתמקדו בפרשנות הקדומה לדניאל שמשוקעת בספרות הבתר מקראית , ויש שעסקו בחקר הפרשנות הנוצרית הקדומה לספר . בנוגע לספרות חז " ל מדובר במחקרים בודדים ומחקרנו מצטרף אליהם . החיבור שלפניכם מהווה סיכום של מחקר בשאלות הנוגעות לדרכים בהן עוצבו הכתובים בספר דניאל בספרות חז " ל ובמדרש המאוחר , והוא נותן תמונה רחבה על הנושאים שעלו מן הספר ועניינו את החכמים במהלך הדורות . אמנם ספר דניאל , כמו מרבית ספרי נביאים וכתובים שאינם כלולים בפעילות הליטורגית הקבועה של בית הכנסת , לא זכה לחיבור מדרשי , ומכל מקום , דרשות עליו משוקעות לאורך כל ספרות חז " ל . ריכוז בולט של חומר מדרשי על ספר 7 למרות שבחיבורנו דנודניאל נמצא בחיבור שיר השירים רבה בפרשות ג ' ו - ז ' . עמ ' 116 ; מכילתא דרשב " י טו , א , עמ ' 71 ; ספרי דברים , מז , כא , עמ ' 104 ; בראשית רבה כ , יט , עמ ' 194 ; ברכות , טו ע " א ; פסחים , סח ע " א ; תנחומא וארא , א ; שם , בשלח , י . 6 . ראו דיון בפרק שלישי , ב . 7 . ריבוי החומר המדרשי מעלה את האפשרות שהיה קיים חיבור כזה , שאבד ברבות הימים . מאק העלה את האפשרות הזו בנוגע לספר איוב . במהלך דיוננו ) להלן , פרק שנים עשר , ג ( נראה שחלק מהחומר המדרשי על דניאל מרוכז בדרשות ערוכות שלמות , כמו הדרשות בשיר השירים רבה פרשה ג , וקשה לדחות את האפשרות שהן הועתקו מחיבור קדום שאבד . ראו מאק , אלא משל , עמ ' 23 - 25 .

הקיבוץ המאוחד

עמותת הילל בן חיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר