תקציר

עמוד:8

8 מחקר מדיניות 140 | ועדת חקירה פרלמנטרית כמנגנון פיקוח על הרשות המבצעת כאשר בוחנים את מוסד ועדות החקירה הפרלמנטריות בהשוואה לסוגי ועדות נוספים שהכנסת יכולה להקים – ועדות קבועות או ועדות חקירה ממלכתיות הממונות לעיתים ביוזמת הוועדה לענייני ביקורת המדינה – מסתמן כי ועדת חקירה פרלמנטרית היא מעין יצור כלאיים : מצד אחד, מבחינת הרכבה, סמכויותיה ודרכי התנהלותה היא דומה לוועדת כנסת קבועה ; ומצד שני, היא חולקת עם ועדת החקירה הממלכתית את המנדט לחקור נושא מסוים . מדובר בוועדה שמורכבת מחברי פרלמנט ולפיכך בוועדה פוליטית במהותה ; אבל המנדט שניתן לה מטיל על חבריה אחריות לנהל חקירה הוגנת, מעמיקה, יסודית, מקצועית, אובייקטיבית ונטולת פניות והטיות . מעמד ייחודי זה של ועדת החקירה הפרלמנטרית מחייב שימוש זהיר ואחראי בה . בישראל הוקמו עד היום 26 ועדות חקירה פרלמנטריות . 4 מתוכן הוקמו פעמיים בשתי כנסות עוקבות, כך שבסך הכול החליטה הכנסת 30 פעמים על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית . בחינה של עבודת הוועדות לאורך השנים חושפת שמצבן טעון שיפור : עוד בטרם בוחנים את האפקטיביות של פעולתן יש לתת את הדעת לכך שלפעמים הוועדה אינה פועלת כלל או אינה מפרסמת שום תוצר, ולכן אינה ממלאת את חובתה . יתרה מזו, אי- פרסום סיכום של עבודת הוועדה, ניסוח מסקנות כלליות או גיבוש המלצות שאינן ניתנות ליישום, וכן אי- ביצוע מעקב אחר יישומן הלכה למעשה, אף הם אינם תורמים לאפקטיביות של הוועדות ככלי פיקוח משמעותי . עם זאת, ההיסטוריה של הקמת ועדות חקירה בישראל מלמדת על מקרים שבהם נחקרו נושאים לעומק, עלו על סדר היום, זכו לטיפול יסודי וחוללו שינוי של ממש במדיניות ובשיח הציבורי ( לדוגמה, הוועדה לאיתור והשבת נכסים של נספי שואה והוועדה לעניין הסחר בנשים, שהוקמו בכנסת ה- 15 ושוב בכנסת ה- 16 ) . מנגד, לעיתים השימוש בוועדות החקירה הפרלמנטריות אינו מושכל ומועיל ולכן אינו ממצה את הפוטנציאל של הפיקוח והבקרה הטמון בו ( לדוגמה, הוועדה בנושא השחיתות בממשל מדינת ישראל, שהוקמה בכנסת ה- 16 ) . בשנים האחרונות עמדו שתי דילמות עיקריות הנוגעות לפעולתן של ועדות החקירה של הכנסת בלב מחלוקת פרלמנטרית, ציבורית ומשפטית – הנושא הנחקר וסמכויות הוועדה . באשר לנושא הנחקר, ההגדרה העמומה בחוק-יסוד : הכנסת בכל הנוגע לעילה להקמת ועדת חקירה ולנושאי החקירה עלולה לאפשר שימוש לא ראוי ולא מתאים בכלי ניטור חשוב זה . המחוקק העניק לחברי הכנסת

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר