פתח דבר

עמוד:10

10 אביבה דורון | נִפְלְאוֹת שִׁיר בי העוז להמשיך ולחקור את הפואטיקה של השירה היהודית בספרד ואת זיקותיה לעולם התרבות הספרדי-נוצרי . בהרווארד פגשתי גם את פרופ' פרנסיסקו מַרְקֶס וילָהנואֶבָה, מגדולי החוקרים בתחום הספרות והתרבות הספרדית . מרקס וילהנואבה נולד בסביליה ועזב את ספרד כשחש כי משטר פרנקו גוזל ממנו את החופש האקדמי והמחשבתי . בהגיעו להרווארד שיתף פעולה עם ההיסטוריון הידוע אמריקוֹ קַסטרוֹ, שעורר סערת רוחות גדולה כשקבע בספרו שתרבות ספרד נוצרה על ידי מוסלמים, יהודים ונוצרים . וילהנואבה הצטרף לעמדתו, לכן הביע עניין רב במחקרי הבודק זיקות בין הספרות העברית לספרות הספרדית . הידע שצברתי מן הסמינריונים המאלפים, מספריו החשובים ומשיחותיי עמו במשך השנים מוטבע בעבודתי . ספר זה ואני חייבים גם לו תודה גדולה . בספר נִפְלְאוֹת שִׁיר מרוכזות תובנות ומסקנות ממחקריי על אודות יצירתם של המשוררים העברים בתקופה הנוצרית . חלק מהן פרסמתי במהלך השנים במאמרים שונים בכתבי עת בישראל, בספרד ובארה"ב . רצוני להביע את תודותיי מקרב לב לעמיתיי היקרים, שהושיטו לי יד ועודדו אותי במסע המורכב והמרתק : תודה לפרופ' יוסף יהלום, שכבר בראשית דרכי הבחין בחידושיה, ואף פרסם את מאמרי הראשון בנושא זה . שיחותיו המעודדות תמכו בי לאורך השנים ועצותיו החשובות תרמו רבות להשלמת ספר זה . פרופ' אפרים חזן, עמיתי וידידי, שהַצעידה איתו בשדה המחקר במשך שנים רבות כה מעשירה ותומכת . גם לו אני אסירת תודה על הערותיו המועילות לכתב היד של נִפְלְאוֹת שִׁיר . לפרופ' משה אידל, שהביע עניין בכיוון היצירה האישית בתקופה הנוצרית בספרד והאיר את עיניי לגבי התפתחות מגמה אינדיווידואליסטית דומה בספרות הקבלה באותה תקופה . לפרופ' אלי גוּטְוִירט שתרם לי מידיעותיו הנרחבות בהיסטוריה ובתרבות היהודית והספרדית, היה שותף להיבטים שהצגתי והביע בעקביות תמיכה מלאה בעבודתי . וכמובן לפרופ' אהרן דותָן, עמית באקדמיה וחבר אמת, שעידודו למחקריי זה עשרות שנים הוא מקור מים חיים בעבורי .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר