מבוא

עמוד:11

11 גלובליים מואצים של תנועת הון ועבודה . תופעה זו נוכחת בעיקר במזרח אסיה, ובמיוחד בסין, אך גם במדינות המערב . השינויים בעולם כתוצאה ממעבר אוכלוסיות משנים את המרקם הדמוגרפי במרכזים אורבניים גדולים ומייצרים יחסים חדשים בין קהילה למוזיאון, ובתוך כך גם זיקות חדשות בין קטגוריות אתניות שונות . כל אלה משפיעים על הגדרות חדשות של לוקליות ועל הזהויות הנובעות מהן, ומביאים להתרחקות ממסורות שבהן היה למוזיאונים תפקיד בשימור תפיסות קולוניאליות ואימפריאליות . במקביל, הגידול המשמעותי בתעשיית התיירות העולמית הופך לגורם כלכלי רב משמעות בבניית מוזיאונים חדשים ובהתאמתם של המוזיאונים הקיימים לתיירות המשתנה . אולם גם תופעות אלו אינן מנותקות מן השינויים הנובעים מהחלת הטכנולוגיות החדשות, ועל כן ניתן לראות את השינויים המתרחשים במוזיאונים כשילוב בין שני כוחות הפועלים במקביל : מצד אחד מרחב הזרימה הגלובלית ברשתות של זמן אמת, ומצד שני הגירה לערים . שני אלה מביאים להכרה חדשה במגבלות התרבות המאורגנת סביב מדינות וקווים אנלוגיים, ופעולתם היא ביטוי של מערכת רשתית מורכבת, הדוחקת את רגליה של פרדיגמת הייצוג שאפיינה את התרבות המערבית מאז הרנסנס . 2 ביקור במוזיאונים במאה העשרים היה שיטוט באולמות תצוגה שמונחים בהם אובייקטים בעלי ערך אמנותי או היסטורי . אופן הצגתם היה מבוסס על קונבנציות תצוגה שהשתמרו מאז הולדת המוזיאון כמוסד המבטא את רוח המודרניזם . המבקרים עברו מאובייקט לאובייקט בכפוף לארגון המרחבי של המוזיאון וצפו בהם כמתבוננים חיצוניים . ניתן לראות כי מוזיאונים רבים במאה ה- 21 עדיין שומרים על תבנית תצוגה דומה, ועל רובם ה"מהפכה הדיגיטלית" כמעט ולא השפיעה . במקביל, גדל והולך מספר המוזיאונים המציעים פרקטיקות תצוגה חדשות לגמרי, שאינן מתמצות רק בהמרה של אובייקטים חומריים באובייקטים מבוססי מדיה . לא רק אופיים של המוצגים המוזיאליים משתנה, אלא גם אופני ההנגשה שלהם לקהל המבקרים, שבמקרים מסוימים נעשה אף מעורב בתהליכי הכנת התערוכות : במוזיאון לעיצוב Cooper Hewitt בניו יורק מקבל המבקר עם כניסתו למוזיאון עט אינטראקטיבי ההופך למרכיב מרכזי בחוויית הביקור . באמצעות העט המבקר יכול לאסוף באופן דיגיטלי אובייקטים פיזיים ווירטואליים ולעשות סימולציה של תהליכי עיצוב, וכן להקליט את הביקור, לצפות בו באינטרנט, להרחיבו בביקוריו הבאים או לתקשר את חוויות הביקור עם מבקרים אחרים ולהוסיף להן משמעויות חדשות . זהו אובייקט קטן-ממדים השוזר רבדים רבים מן האינטראקציה של המבקר עם המוזיאון כמקור 2 Andrew Dewdney , David Dibosa and Victoria Walsh , Post Critical Museology : Theory and Practice in the Art Museum ( New York : Routledge , 2013 ( , 195

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר