|
עמוד:10
10 האפיסטמולוגיים והסמיוטיים של המרחב הקיברנטי ( על מגוון ביטוייו ( , שהפך לחלק בלתי נפרד מהמרחב התרבותי . הספר מציע לחשוב על המוזיאון דרך מושג ההיברידיות, שנעשה מרכזי בשיח התרבותי לאור ההכרה בהשפעה התרבותית של הטכנולוגיות החדשות . הוא בוחן תהליכים של היברידיות המאפיינים את המוזיאון כיום, ובמרכזם התהליך המתקיים בינו ובין המערכות הממוחשבות שבהן נעשה שימוש בהיבטים שונים של פעילותו . לאור ניתוח המשמעויות התיאורטיות של מושג ההיברידיות, המתייחס למצבים של הכלאה, מוצע לראות כיצד המוזיאון — כמוסד שתפקידו לעורר שיח ציבורי ולהיות גורם תרבותי מכונן — מייצר את מנגנוני הבחינה הביקורתית של המשמעויות המתהוות בו, באופן המאפיין מנגנונים היברידיים . לאור זאת אדגים כיצד מתאפשרת הכלה של מצבים סותרים לכאורה המאפיינים את המוזיאולוגיה כיום . בבסיסם של מצבים אלה עומד הניסיון לחזק את הממד החווייתי במוזיאון אל מול הניסיון לשמר את מעמדו של האובייקט, ובמקביל לפתח את מנגנוני הדמוקרטיזציה ושיתופי הקהל ובו בזמן לשמר את מעמדו הסמכותי של המוזיאון . זאת על בסיס ההכרה ביחסיות העמדה שהמוזיאון מייצג, הנוגדת את התפיסה האידיאולוגית שלאורה הוקם . השינויים במרחב המוזיאלי התמורות שהמוזיאונים עוברים כיום אינן נובעות אך ורק מהשינויים הפרדיגמטיים והאינסטרומנטליים של המהפכה הדיגיטלית . גם לשינויים בכלכלה, בדמוגרפיה ובפוליטיקה העולמית יש השפעה גדולה על המוזיאונים ועל השינויים שחלים בהם . גורם מרכזי הוא הירידה בהיקף התקצוב של מוזיאונים בידי גופים ממשלתיים ומוניציפליים במרבית מדינות המערב . כתוצאה מכך חייבים המוזיאונים להגדיל באופן ניכר את הכנסותיהם, באמצעות גיוס מקורות מימון נוספים והרחבת פעילותם לתחומים חדשים מעבר לתצוגת תערוכות . ואכן, בעשורים האחרונים עברו מוזיאונים רבים שינויים כמו הוספת שטחים נרחבים למסעדות, לבתי קפה, לאולמות אירועים ומופעים, לחדרי עיון ולאזורי מסחר . דוגמאות בולטות לכך הן התוספת למוזיאון הלובר בפריז — מפלס שלם מתחת לקומת הכניסה המקורית של המבנה ( שנעשתה על ידי האדריכל פיי ( ; הרחבת מבנה המוזיאון הבריטי ( נורמן פוסטר ( ; הרחבת הגלריה הלאומית בלונדון ( רוברט ונטורי ( ; ההרחבה של המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק ( יושיאו טניגוצ'י ( ; והשיפוץ של המוזיאון המלכותי באמסטרדם ( קרוז ואורטיז ( . התלות ביכולתו של המוזיאון למשוך קהל ולהרחיב את מעגל המבקרים בו משפיעה במקרים רבים על התכנים המוצגים במוזיאונים ועל אופני הנגשתם . עם השינוי במדיניות המימון של המוזיאונים במערב, העולם עובר תהליכים
|
|