מבוא

עמוד:14

14 מחקר מדיניות 130 | התאמת מערכת החינוך למאה ה – 21 החינוך לצורכי המאה ה- ,21 כלומר — רפורמה בכל שנתיים בממוצע ( נוסף על רפורמות מבניות שנעשו במערכת החינוך בשנים אלו ) . חרף ריבוי הרפורמות נראה שמערכת החינוך מתקשה לספק את התפוקות המצופות ממנה : במבחנים בינלאומיים כגון מבחן פיזה ( שבודק תלמידים לקראת סוף לימודיהם ) ומבחן פיא"ק ( PIAAC ) ( שבודק מיומנויות של בוגרים ) הציונים בישראל נמוכים יחסית . נמצא ששיעור גבוה במיוחד מן התלמידים והבוגרים של מערכת החינוך לא רכשו כישורים שנחשבים בסיסיים בסטנדרטים בינלאומיים . גם כשבוחנים את ההיבטים המסוימים שבהם התמקדו הרפורמות, נראה שהמצב בישראל אינו מזהיר : ההסתברות שתלמיד ישראלי יישם אסטרטגיות שמבוססות על שינון גבוהה פי שניים מההסתברות שיישם אסטרטגיות שמבוססות על ניתוח עמוק של הבעיה ( 2016 OECD, ) . כך גם בכל הנוגע לתקשוב — אומנם אין די נתונים על מידת הטמעתם של יישומי תקשוב במערכת ומידת ההצלחה שלהם, אבל מהנתונים הקיימים עולה שהטכנולוגיה המקובלת בבתי הספר אינה מתאימה לנעשה בעולם שמחוץ לכיתות הלימוד ( עזרי ההוראה והלימוד ועזרי הבחינות מבוססים כמעט אך ורק על חוברות נייר, על כתיבה במחברות ועל שימוש בלוח כיתה סטנדרטי ) . נראה שיש מקום לשיפור גם מבחינת שביעות הרצון של ההורים והתלמידים : ההורים בישראל שבעי רצון פחות מההורים במרבית המדינות המפותחות, ומרבית התלמידים בגיל חטיבת הביניים והתיכון אינם חושבים שמה שנעשה בבית הספר רלוונטי לחייהם מחוץ למוסד הלימודים ( ראמ"ה, 7102ב ) . אנו סבורים שכדי לחולל שינוי אמיתי במערכת החינוך ולהתאימה לצורכי העולם המשתנה יש צורך למפות את החסמים הבסיסיים המונעים את התאמתה לתמורות המאה ה- 21 ולבחון דרכים להתמודד עם חסמים אלו . סוג אחד של חסמים נוגע לצורך בשינוי מערכת החינוך ממערכת מסורתית שמתמקדת כאמור בהקניית ידע מוגדר למערכת מתקדמת שמתמקדת בשיפור כישורים . החסמים המרכזיים מסוג זה הם : ( 1 ) הכישורים הנדרשים כדי לעמוד בהצלחה בבחינות הבגרות והכישורים הנדרשים כדי לעמוד בהצלחה בדרישות הקבלה למוסדות להשכלה גבוהה אינם משקפים במידה מספקת את הכישורים הנחוצים להתמודדות עם אתגרי המאה ה- 21 .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר