תקציר

עמוד:10

10 מחקר מדיניות 130 | התאמת מערכת החינוך למאה ה – 21 ( 2 ) הקניית כישורי המאה ה- 21 בקרב מנהלים ומורים בבית הספר ( א ) יש להגדיל את התמריצים ללימוד מקצוע ההוראה ובייחוד להעלות את שכר המורים המתחילים . ( ב ) יש להגביר את הפיקוח על המוסדות להכשרת מורים ולהעלות את תנאי הקבלה ואת הסטנדרטים הנדרשים לקבלת תעודת הוראה . ( ג ) יש לתכנן וליישם רפורמה הן בגופים האמונים על הכשרת המועמדים להוראה ( preservice ) הן במערך הפיתוח המקצועי — השתלמויות המורים ( in - service ) . ( ד ) יש לסייע בגיבוש קהילות מורים שיעסקו בהטמעת טכנולוגיה חינוכית חדשנית בהליכים הפדגוגיים . יש להציע תמריצים להטמעת הטכנולוגיה החדשנית — הן תמריצים חיוביים, כגון מענקים, פרסים והערכה ציבורית ; הן תמריצים שליליים, כגון פגיעה בקידום וסנקציות ארגוניות . ( 3 ) הטמעת מודל שיטתי לעדכון מתמיד של תוכנית הלימודים אנו מציעים לגבש מודל לעדכון מתמיד ושיטתי של תוכניות הלימודים . על העדכון יהיו ממונים משרד החינוך ומשרד העבודה והרווחה . המודל יתבסס בעיקרו על עבודתם של שלמה וקס, אלי איזנברג ועמיתיהם ( וקס ואח', 1988 ) : ( א ) יש ליצור התאמות על פי אופיים השונה של מקצועות הלימוד ותחומי ההכשרה . ( ב ) על העדכון לכלול את מלוא ההיבטים הנדרשים לפדגוגיה במאה ה- 21 : תכנים, מיומנויות וגישות ; דרכי הוראה ושיטות למידה ; הציוד הנדרש והסביבה הפיזית של הלמידה במעבדות ובסדנאות ; דרכי בחינה, הערכה ומשוב . ( ג ) יש להגדיר את העיתוי ואת התדירות של עדכון תוכנית הלימודים . העדכון צריך להיות שיטתי וקבוע ולא להתקיים רק בעקבות דרישה מטעם חברים בוועדת המקצוע או בקשות קונקרטיות . ( 4 ) מועצה לאומית לחינוך כדי להגביר את יציבותה של מערכת החינוך אנו ממליצים להקים מועצה לאומית לחינוך שתוביל שינויים על בסיס מתווה תכנוני ארוך טווח . המועצה תקדם רפורמות בכל המגזרים מתוך שיתוף מגוון רחב של גורמים רלוונטיים . אנו מציעים שני מודלים חלופיים לעבודת המועצה :

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר