תקציר

עמוד:9

9 תקציר חסמים הנובעים מסיבות מוסדיות – ארגוניות ( 1 ) מערכת החינוך ריכוזית יתר על המידה, ולכן יש קושי ליישם מדיניות המתאימה לצרכים ברמה המקומית . ( 2 ) משרד החינוך סובל ממורכבות יתר, המתבטאת ביחידות רבות שלעיתים מקדמות בעת ובעונה אחת מטרות שאינן חופפות ואפילו סותרות . ( 3 ) תמורות פוליטיות תדירות מקשות על קידום מטרות ארוכות טווח . פעמים רבות רפורמות שמשיק גורם פוליטי מופסקות או אינן מתוקצבות על ידי מי שמחליפו בתפקיד . ( 4 ) האוכלוסייה בישראל הטרוגנית במיוחד . לקבוצות שונות באוכלוסייה מאפיינים שונים וצרכים שונים, וקשה להטמיע שינויים אחידים במערכת כולה . ה מ ל צ ו ת כדי לטפל בחסמים המונעים את התאמת מערכת החינוך לאתגרי המאה ה- 21 דרושה עבודת עומק שחורגת מתחומי מחקר זה . כאן אנו מבקשים להציג שורה של המלצות ראשוניות . השינויים המומלצים מבקשים להפוך את מערכת החינוך ממערכת שתכליתה להנחיל ידע מוגדר למערכת שתכליתה לפתח כישורים . כדי להתמודד עם חסמים הנובעים מסיבות מוסדיות- ארגוניות נמליץ גם על ייסודה של מועצה לאומית לחינוך . ( 1 ) התאמת בחינות הבגרות ואמצעי המיון של ההשכלה הגבוהה לצורכי המאה ה- 21 ( א ) יש להגדיר במדויק, במונחים התנהגותיים- ביצועיים, את הכישורים שבית הספר מבקש להנחיל . ( ב ) יש ליצור ולהטמיע מחוון ברור שיאפשר לאמוד כל אחד מן הכישורים הנחוצים בשיטות הערכה מגוונות . משרד החינוך וקברניטי מערכת ההשכלה הגבוהה צריכים להגיע להסכמה באשר לכישורים החיוניים לבוגר . עליהם ליצור בשיתוף פעולה אמצעי הערכה מתקדמים ומתאימים שיחליפו את בחינות הבגרות ואמצעי המיון להשכלה הגבוהה המקובלים היום .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר