תקציר

עמוד:8

8 מחקר מדיניות 130 | התאמת מערכת החינוך למאה ה – 21 גם הממצאים של מבחני פיזה ( PISA ) ופיא"ק ( PIAAC ) משקפים רמת הישגים נמוכה של מערכת החינוך הישראלית בהשוואה למערכות חינוך במדינות רבות אחרות, בייחוד כשמדובר באוכלוסיות מוחלשות, שנראה שאינן רוכשות כישורי ליבה . גם אם הטענה שמייחסים למבחנים הללו חשיבות רבה מדי היא נכונה, אי- אפשר להתעלם מתוצאותיהם . ה ח ס מ י ם ה מ ו נ ע י ם א ת ה ת א מ ת מ ע ר כ ת ה ח י נ ו ך ל מ א ה ה – 1 2 ו ל א ת ג ר י ה ע ת י ד נראה שכדי לקדם רפורמה אפקטיבית במערכת החינוך יש לבחון תחילה את החסמים העלולים למנוע את יישומה . על פי סקר ספרות מקיף שנעשה לצורך מחקר זה, ועל פי ניסיונם של מומחים בתחום החינוך בישראל, יש שני סוגים עיקריים של חסמים המונעים תמורות במערכת החינוך : חסמים הנובעים מקושי של המערכת על חלקיה להשתנות ולהפוך ממערכת העובדת לפי סטנדרטים מסורתיים למערכת הפועלת בהתאם לצורכי המאה ה – 21 ( 1 ) הידע והמיומנויות הנדרשות מתלמידים בבחינות הבגרות ודרישות הקבלה למוסדות ההשכלה הגבוהה אינם משקפים במידה מספקת את הכישורים הנחוצים להתמודדות עם אתגרי המאה ה- 21 . ( 2 ) מערכת החינוך נוטה לסטנדרטיזציה ולהתמקדות בבחינות מוגדרות, ואין די אוטונומיה פדגוגית חדשנית ברמה המקומית — בבית הספר וברשות המקומית או האזורית . ( 3 ) המנהלים והמורים בבתי הספר אינם שולטים באופן מספק בכישורי המאה ה- 21 . ( 4 ) המוסדות להכשרת מורים אינם מתאימים את עצמם באופן מספק לשיטות הלימוד המתקדמות .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר