חמישים שנה להולדת המזל"ט

עמוד:47

גיליון 85 כסלו תש"ף 7� חמישי� שנה להולד� המ�ל�� המל�ט �הרון� . שחר מתח את הזיקות וההבדלים שבין המזל�ט למל�ט, לכטב�מ ולכטמ�מ ( כלי טיס מונחה מרחוק ) . �לא מדובר באבולוציה אלא במהפכה ממש ���" המשפיעה כבר על כל תחומי החיים . הוא גילה כי רוב שעות הטיסה של חיל האוויר כבר מבוצעות בהווה על - ידי כלי - טיס בלתי מאוישים המשתתפים במשימת הביטחון ���� . לשמור על המובילות העולמית האמריקאים גם הם, כבר חצו את רף מאה אלף שעות טיסה לחודש עם כלים בלתי מאוישים, הציג נתון מרשים לאישוש המהפכה ותמצת את היתרונות בהפעלתם�  אין סיכון של אנשים  איסו� מידע בזמן אמת ובכל מזג אוויר 7� 24  גמישות מבצעית כמעט בלתי מוגבלת, העולה כבר על יכולותיהם של מטוסי הקרב המאוישים, באיסו� מודיעין .  תקשורת לוויינית מתקדמת המאפשרת טווחי טיסה עצומים וחובקי תבל ועליונות מודיעינית וצבאית מוכחת  טכנולוגיות מזעור המאפשרות העמסת ציוד רב - ���� ��� � ������ �������������� לאחרונה פורסמו בעיתונות ובטלוויזיה מספר כתבות לציון יובל שנים להטסה המבצעית הראשונה של הטיסן הישראלי, אירוע משמעותי לכל הדעות . כמי שהיה מעורב בנושא זה באמ�ן, הן כראש ענף מבצעים מיוחדים והן כמפקד היחידה הטכנולוגית - מבצעית של אמ�ן ( 432 ) הריני מוצא לנכון להעלות בזאת מספר עובדות שנעלמו מכתבות אלו . א . התמריץ לפיתוח הטיסן נעוץ במבצעי סיירת מטכ”ל לצורך שיפור הכיסוי האיסו�פי הטקטי על הכוחות המצריים באזור תעלת סואץ, ביצעה סיירת מטכ�ל טרם מלחמת ההתשה ובמהלכה סדרת פעולות בצידה המערבי של התעלה . הלוחמים המבצעיים התקשו בחדירה סמויה דרך קו הביצורים הצפוף, שהקימו המצרים לאורך השפה המערבית של התעלה, אשר לא היה גלוי לתצפיות שלנו . וכך, בליל ה - 13 במאי ,1969 נחשף כוח של הסיירת, שעה שניסה לחדור לצד המצרי של התעלה . במבצע זה נהרג סגן חיים בן - יונה והלוחם בנימין ( ביבי ) נתניהו כמעט קיפח את חייו , כשהוטל מסירת הזודיאק עם מטען כבד אל מי התעלה . אל�מ אברהם ארנן, רמ�ח איסוף ( מייסדה ומפקדה הראשון של סיירת מטכ"ל כמו גם מפקדה לשעבר של היחידה הטכנולוגית - מבצעית של אמ�ן ) , תמך נמרצות בנושא פיתוח הטיסן משום שראה בו מכשיר לשיפור המודיעין עבור מבצעי הסיירת . לאור התקלה שאירעה במבצע הנ"ל החליט ארנן על ניסוי מבצעי ראשון של הטיסן, וזה אכן התקיים באזור איסמעיליה, השוכנת על הגדה המערבית של התעלה, ביום 7 ביולי ,1969 חודשיים לאחר התקלה המבצעית . איכות התצלומים שהביא הטיסן ( מצלמת לייקה בת 36 תמונות ) של רצועת השטח שממערב לתעלת סואץ היתה טובה מאוד, והייתה בכך הוכחת ישימות מבצעית שלו . אי לכך הורה ארנן על פיתוח הטיסן ביחידה הטכנולוגית - מבצעית של אמ �ן . ב . מעולם לא הפסקתי את פיתוח הטיסנים, אך בהיותו נושא תעופתי העברתי אותו לחיל האוויר עם מינויי, בשנת 1971 , למפקד יחידה 432 , מצאתי ביחידה צוות מהנדסים שעסק בנושא פיתוח הטיסן . עם חלוף הזמן התברר, כי נושא הטיסנים, שהיה חריג אטרקטיבי בעיני לא מעטים מאנשי היחידה, מסיט רבים וטובים ממטלותיהם . במלים אחרות, העיסוק בטיסנים פגע בפעילותה של היחידה שהייתה בית היוצר הבלעדי למערכות המיוחדות להתרעה אסטרטגית . כמו כן, הסתבר לי תוך ליווי העיסוק בטיסנים ביחידתי, כי הגורם הקריטי להצלחה בנושא הינו ההיבט התעופתי, תחום שהיה זר לחלוטין ליחידה . לאור האמור לעיל, פניתי לאל�מ אורי טלמור, שהיה באותה עת ראש מחלק בחיל - האוויר, בהצעה לקיים בחינה משותפת, של גורמי חיל האוויר ושל אנשי 432 , בדבר דרך הפעולה המועדפת להמשך פיתוח נושא הטיסנים . מעניין לציין כי מספר המשתתפים מטעם יחידה 432 בדיון שקיימנו בנידון היה למעלה מעשרה, ויש בכך להעיד על משקל הפעילות בנושא הטיסנים ביחידה . בסיכום הדיונים שקיימנו הוחלט כי בית הגידול האופטימלי לטיסנים הינו חיל האוויר, ובמהלך 1974 הועבר הנושא אליו . להבנתי, נושא זה נמסר בהמשך לתעשייה האווירית ולתדיראן - מערכות . אינני יכול שלא להתייחס לדברים שהשמיע סא�ל ( דימ' ) שבתאי בריל, בהם טען שאילו היו בנמצא טיסנים מבצעיים, ניתן היה, כביכול, למנוע את הפתעת מלחמת יום כיפורים . אני נמנה עם מי שעודנו משוכנע שההפתעה ביום כיפורים לא נגרמה מהיעדר ידיעות . אדרבא � שמענו, ראינו וידענו שהסופה מתרגשת עלינו . מה שמנע את מתן ההתרעה היו היוהרה והאטימות של ראמ�ן ולא היעדר מודיעין . לעולם תעמוד לשבתאי בריל זכות הרעיון להשתמש בטיסן לצורך תצלומי - אוויר ( אף כי חיל האוויר הגרמני הטיס מטוס זעיר ללא טייס למשימות צילום כבר בשלהיי מלחמת העולם השניה ) אך מן הראוי לתאר את העובדות במדויק . תחומי באיכות גבוהה  מערכות ניווט GPS מתקדמות  משימות טיסה מורכבות, ללא התערבות אנושית, עד כארבעים שעות טיסה, ונשיאת כ - 2 . 1 טון ציוד במהירות של 250 קשר לגובה של 55,000 רגל� ���������� שחר הבהיר כי אסון התאומים ב - ���� יצר אצל האמריקאים שינוי תודעתי עמוק, המתבטא גם בפיתוח אקספוננציאלי של מל�טים . בארבעה עשורים התפתח התחום מארבעה דגמים לאלפי דגמים, המיוצרים על - ידי שלושים אלף יצרנים ומופעלים ב - 95 מדינות בעולם . שלוש המדינות המובילות בעולם הן סין, ארה�ב וישראל . במטוסי נוסעים מסתפקים עתה בשני טייסים במקום ארבעה . מטוסי מטען כבר טסים ללא טייסים ועדיין לא דובר על רחפנים . . . סיכם את דבריו בהוקרה למחוללי המהפכה העוצמתית . מספר הארות על נושא פיתוח הטיסן למטרות איסוף ( המזל”ט ) מ�� ���� לנ����� ( אל"מ דימ', לשעבר רמ"ח איסוף ) ���� ������� � ����� ���� ������

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר