מבוא

עמוד:11

מבוא | 11 מראש פתיחות טכנולוגית ותרבותית, והציונות הדתית אימצה פתיחות זו מרצון ובידיעה ברורה . ואולם תנועה זו אל החוץ התאפיינה גם בממד שמרני קשוח . כך התגבשו מאפייני היסוד של הזהות הציונית הדתית . שכבות התודעה תנועה בעלת מאפיינים תאולוגיים, פוליטיים וחברתיים כמו הציונות הדתית מפתחת עם השנים תודעה קיבוצית ייחודית . שני גורמים עיקריים הביאו לידי הופעתה של תודעה זו : ( א ) גורם שלילי — בידוד, דחייה של הסמכות הרבנית ברחבי אירופה וניתוק ממנה כבר בשלהי המאה התשע-עשרה ; ( ב ) גורם חיובי — חדשנות, שותפות לדרך מקורית המושתתת על יסודות דתיים, פרשניים ( להיסטוריה ולהווה ) ואידאולוגיים . תודעה כזאת מורכבת משלוש שכבות עיקריות : 3 ( א ) ש כ ב ת ע ו מ ק — מערכת היעדים, האמונות והאינטואיציות הרעיוניות המפרנסים את הרעיון הציוני הדתי ; 4 ( ב ) שכב ת בי נ יים — מערכת היישומים של שכבת העומק בתחומים נורמטיביים ותרבותיים ( משטר, חינוך, סמכות רבנית וכדומה ) ; ( ג ) ש כ בת ה פר קטיקה — מערכת התגובות לאירועים הפוליטיים והחברתיים האקטואליים ( מחאה, עימותים, תקצוב וכדומה ) . שכבת העומק כאמור, הציונות הדתית פיתחה בשמונים שנותיה הראשונות ( משנת 1902 [ תרס"ב ] , שנת ייסודה של "המזרחי", עד שלהי שנות השמונים של המאה העשרים ) תודעה קולקטיבית בעלת רכיבים שונים זה מזה . ממד העומק של תודעה זו מושתת בראש ובראשונה על הנחות עיוניות . הווי אומר, התודעה הציונית הדתית חתרה לה ש ק פ ת ע ו לם לאומית דתית . וכפי שציינתי קודם, בהשקפת העולם הציונית הדתית כבר עסקתי בחיבורים אחדים . ואולם ארצה להעיר כאן כמה הערות קצרות על השקפת עולם זו ועל תרומתה להתרקמות הרובד העמוק של התודעה הציונית הדתית . השקפת העולם הציונית הדתית מתאפיינת בראש ובראשונה בשיח ער על הנוכחות 3 כאמור, הניתוח שאני מציג כאן פנומנולוגי במובהק, אך גם חופף מודלים פסיכואנליטיים . ראו D . Schwartz, “Ideas vs . Reality : Multiculturalism and Religious Zionism”, in A . Sagi & O . Nachtomy ( eds . ) , The Multi - Cultural Challenge in Israel, Boston, MA pp . 200 – 225 2009, 4 שכבה זו התבררה בחיבורים הנמנים לעיל, בהערה 1 .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר