מבוא

עמוד:13

13 מבוא שני סופרים אחרים מזכירים את הדלקת הנרות בערב 17 לעשות עסקים, כלומר כל דבר מסחר . שונה למניינם ( מזכיר גם אתית ראשונה של המאה הראאחד מהם, פרסיוס ) מחצ 18 שבת . וכפי שנראה להלן יש לכך הד במסורת היהודית . 19 אכילת הדגים, רי ברדסן . ברדסן הוא סופר פגאני, פרו נוצרי, מסוף המאה וספר היש בדברי הסועדות מיוחדת ברדסן 20 ים . השנייה למניינם, המספר על חוקי כל העמים שהכיר, וכמובן גם על חוקי היהוד ידוע בשל היותו מקור לאגדה הנוצרית על קשריו של המלך אבגר עם ישו, אך הוא לא היה ים בתקופתו . ברדסן יודע שהיהודים רצוהאמונות של הנונוצרי, אף שהכיר מעט מהאגדות משבח את היהודים על מסירותם לדתם, ומציין שלכוכבים אין 21 מפוזרים בכל הארצות, זכיר את מצוות המילה, אך כל יתר דבריו הם על מצוות השבת . הואא מהו 22 השפעה עליהם . ים רור במפורש את האיסאומר שהיהודים אינם עובדים בשבת, וגם לא בניהם . הוא מזכי בנייה, ציד, הדלקת אש, שיפוט ) עם תוספת שמי שהולך למשפט ביום זה יפסיד ( . ואת האיסור ם בעיני תושבי צפון מזרח סוריה, והיא עולה להרוס . בדבריו עדות על התדמית של היהודי בקנה אחד עם יתר העדויות שהבאנו . ג מוזר ביותר, שהרשיםחובתור סמל יהודיבנוסף לעדויות אלו על נוהגי השבת, השבת נזכרת העדויות הן קדומות, החל מהמאה הראשונה לפני מניינם . כמעט אין 23 את הנכרים עד למאוד . רומית . כדי להעריך את העדויות נכון, - ר על היהודים בספרות היווניתלנו עדויות קדומות יות על השבת . ה ולתורה שבעל פהפרות הלא יהודית יש מעט אזכורים להלכמן הראוי לזכור שבס אנו יודעים יותר מעל הטהרה, אף שלפי הממצא הארכֵאולוגי מצוות הטהרה נשמרה במידה היהודי המובהק ביותר . על כן ברור שהשבת היא הסמל 24 רבה ביותר . ( . 510 ) שטרן, סופרים א, עמ' 17 . 1פרונטינוס, סטרטגמטה, ב, 17 ראו הקדמתנו לפרק ב להלן . 18 . 183 ( , סטירה, ה srsiuPe סיוס ) פר 19 . הבאנו את הנוסח הסורי המקורי, אך לטקסט גם תרגומים ליוונית וללטינית, ראו 31 - 03קורטון, ברדסן, עמ' 20 קורטון, שם . את ארץ ישראל, אך מזכיר את אדומיאה, ובספרות הרומית לעתים מכונה כך יהודההוא אינו מזכיר במיוחד 21 כולה . ת האם 'יש מזל לישראל' . וכדברי הגאון "רוב רבנן דאין מזל לישראל" ) תשובותחלוקנו ע"ב מבבלי שבת ק 22 הגאונים הרכבי, שצ ( . ועוד . שתי העדויות האחרונות הן מפי 21 ; חיי משה ב,282 ; נגד אפיון ב, 843ראו עוד שטרן, סופרים א, עמ' 23 טטנו מעידים כי לא הכול התרשמושציסופריםיהודים המעידים על הרושם הטוב שהשבת עושה על הנכרים . ה מהשבת בצורה חיובית, אך נראה שזו היתה תופעה מוכרת גם בעולם הפגאני הקדום . ראו המבוא למסכת חגיגה . 24

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר